null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Door dit drankje blijf je ’s nachts nog langer wakker liggen dan koffie

Sla jij een kopje koffie na het avondeten af omdat je bang bent dat je niet meer kunt slapen? Dat is volgens onderzoek eigenlijk niet nodig.

Daphne DorgeloGetty Images/iStockphoto

Je kunt volgens hen daarentegen wel de wijn beter laten staan.

Slaappatroon

De onderzoekers van de Florida Atlantic University en Harvard Medical School bekeken 5164 dagen naar het slaappatroon via sensoren en slaapdagboeken van maar liefst 785 mensen. Ze bekeken hun aantal uren slaap, de kwaliteit van de nachtrust en de hoeveel alcohol, cafeïne of nicotine ze consumeerden binnen de 4 uur voor het slapengaan.

Rokers

En wat blijkt? Zowel alcohol als roken hebben een negatief effect op slaap. Nicotine zou zelfs het allermeest voor een verstoorde nachtrust zorgen. Net als cafeïne zou nicotine hetzelfde opwekkende effect hebben. Mensen met slapeloosheid en die roken voor het slapengaan, hebben gemiddeld 42 minuten (!) minder slaap. Een sigaretje bij het raam voor het slapengaan is dus géén goed idee. Slaap je slecht en rook je? Dan is het misschien een extra reden om te stoppen. Lukt dat niet, rook dan zeker ’s avonds niet meer, want het zou zo’n 4 uur duren voor de slaapverstorende nicotine weer uit je lichaam verdwenen is.

Wijntje om in te dutten

En voor wie dacht dat een glaasje wijn of een borreltje voor het slapengaan een goed idee is, heeft het ook mis. Ja, het is een goed inslaapmiddel, maar het belemmert het doorslapen en de kwaliteit van je slaap. "We weten dat ademstops het vaakst optreden tijdens de overgang van wakker naar lichte slaap én tijdens de remfase: 2 slaapfasen die na het drinken van alcohol vaker voorkomen dan anders", vertelt professor Johan Verbraecken, medisch coördinator van het slaapcentrum in het UZ Antwerpen aan Goed Gevoel. "Bovendien doet alcohol de neusslijmvliezen opzwellen, waardoor je door de mond gaat ademen en de kans op apneu opnieuw toeneemt",

Koffiedrinkers

En wat je misschien ook nog zal verbazen, is het feit dat cafeïne geen invloed heeft op de nachtrust van de deelnemers. Hierbij moet wel benoemd worden dat sommigen meer of minder gevoelig zijn voor cafeïne dan anderen. Jij kan dus sterker reageren op een kopje koffie dan de deelnemers aan het onderzoek.

Slaap je slecht? Met dit wake up light word je frisser en energieker wakker met natuurlijk licht:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: The Telegraph, Goed Gevoel. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden