Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

6x dingen die iedereen fout doet tijdens het afvallen

Zo vlak voordat het échte badpakkenweer begint is het maar wat fijn om die paar kilootjes eraf te krijgen. Maar veel mensen gaan behoorlijk de fout in als ze willen afvallen.

Daarom zetten wij een aantal veelgemaakte fouten voor je op een rij. Kun je daar in ieder geval goed op letten.

Advertentie

    1. Denken dat je 24/7 in de sportschool moet zijn
      Sporten heeft eigenlijk maar een klein effect op afvallen. Als je weet dat minder dan 5% van de sportschoolbezoekers daadwerkelijk resultaat boekt, wordt dit nog maar eens onderstreept. Zie sporten als iets wat erg belangrijk is voor de gezondheid, maar zie het niet als een manier om af te vallen.
    2. Compleet stoppen met koolhydraten/suikers
      Deze zogeheten ‘crash-diëten’ hebben weinig tot geen effect. Waarom niet? Omdat alles wat je daarna weer gewoon eet, er gelijk weer aan komt. Bespaar jezelf de moeite, dus.
    3. Er bestaan geen wonderpillen
      Helaas: er bestaat geen pil je die doet afslanken. Er zijn zoveel supplementen op de wereld en hierbij geldt: als ze zo goed zouden werken, had iedereen dezelfde pot thuis staan en waren we met zijn allen op gewicht. Een goed voedingspatroon dient te allen tijde de basis te zijn en dan zijn supplementen zo goed als overbodig (of een minimale toevoeging).
    4. Gezonde voeding is niet altijd calorie-arm
      Ongebrande en ongezouten noten bevatten erg veel mineralen en gezonde vetten. Toch is dit een voorbeeld van gezonde voeding die calorierijk is.
    5. Weinig eten
      Als je te weinig eet, zal je lichaam zuiniger omgaan met energie. Daardoor zullen de vetreserves zoveel mogelijk worden vastgehouden, omdat het lichaam denkt dat voedsel in de omgeving schaars is geworden. Zo zal je metabolisme trager gaan werken en daardoor zul je minder snel afvallen.
    6. Calorieën tellen
      Het gaat er niet per se om hoeveel calorieën je eet, maar meer om wát voor soort calorieën. Ten eerste is het belangrijk dat je de juiste verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten binnenkrijgt. De meest optimale verhouding is voor de meeste mensen 30% koolhydraten, 40% vetten en 30% eiwitten. Daarbij is het belangrijk om lege calorieën te vermijden. Dit zijn calorieën die nauwelijks of geen voedingsstoffen bevatten, zoals frisdranken, witbrood en chips.

BEKIJK OOK:

De dikste hond van Australië gaat op dieet.

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Beeld: iStock

Art Rooijakkers: “Ik was totaal niet op het vaderschap voorbereid”

Art Rooijakkers Libelle

Presentator Art Rooijakkers (44) heeft niet stilgezeten tijdens de lockdown: hij schreef De eeuw van mijn dochters. In dit boek beschrijft hij hoe de wereld eruit zal zien als zijn nu driejarige dochters Puk en Keesje volwassen zijn.

Als Art Rooijakkers om 9.00 uur ’s ochtends arriveert, heeft hij al een uur getraind in de sportschool. Dat doet hij een paar keer per week. De presentator wil fit blijven, niet in de laatste plaats

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien