null Beeld

Fysiotherapeut: dít is de beste slaaphouding voor je lichaam

Het is vrijdag de Dag van de Slaap en daarom nemen we verschillende slaaphoudingen voor je onder de loep. Welke houding is het beste voor je lichaam: op je buik, je zij of je rug? En waarom?

Buik

Laten we beginnen met de houding die het minst goed is voor je lichaam: op je buik slapen. "Het slapen op je buik heeft vrijwel geen voordelen", vertelt fysiotherapeute Steffie Schoenmakers. "Het is de meest onnatuurlijke houding voor de gehele rug." Door op deze manier te slapen komt er veel meer spanning op je spieren en gewrichten te staan, wat weer kan leiden tot pijn in je nek en rug. Op je buik slapen met een kussen is helemaal funest omdat het voor nog meer spanning op de nek zorgt.

Zij

Slapen op je zij is al minder slecht voor je dan slapen op je buik. Wanneer je op je zij ligt dan blijft je ruggengraat recht waarmee zowel rug- als nekpijn wordt voorkomen. Het is de ideale positie om in te slapen voor vrouwen die in verwachting zijn of als je last heb van lage rugpijn. Schoenmakers: "Deze bolle houding kan een ontspannend gevoel geven voor de rug. Alleen is het vaak zo dat het hoofdkussen de nek onvoldoende ondersteunt, waardoor je bij de nek spanning opbouwt. Als je hier last van hebt, kun je het beste een kussen kiezen die de ruimte onder je nek opvult." Voordeel: de zij-slaap is een positie waardoor je minder snurkt. Het nadeel van slapen op je zij is dat je sneller rimpels krijgt omdat je gezicht in je kussen 'wordt gedrukt'. En daar komt nog eens bij dat je borsten minder goed worden ondersteund in deze houding.

Rug

Dan blijft er nog maar één positie over: slapen op je rug. En dit is ook meteen de beste houding om in te slapen. "Wanneer je op je rug slaapt, is je gewicht het meest verdeeld over het oppervlak waardoor je minder snel last krijgt van drukplekken", legt Schoenmakers uit. "Ook ligt de wervelkolom in rugligging in de meest natuurlijke houding." Op deze manier worden je ruggengraat, maar ook je nek en hoofd het minst belast en nemen ze een neutrale houding aan. "Maar slaap niet op een te dik hoofdkussen, want dan krijg je een 'knik' bij de nekwervels." Daarnaast beperkt het de bevordering van rimpels omdat je gezicht 'vrij' ligt op je kussen. Het grote nadeel van op je rug slapen? Je raadt het al... je gaat er eerder van snurken.

Factoren

Het veranderen van je van slaaphouding is moeilijk, maar maak je geen zorgen. Zo erg is het ook weer niet om eens op je buik of zij te slapen. "Een 'slechte' slaaphouding veroorzaakt niet per direct rugklachten. Daarin hebben meer factoren een rol", vertelt Schoenmakers. "Maar wanneer je al rugklachten hebt, kan een verkeerde houding dit wel verergeren."

Slapen doe je nog fijner met één van deze hippe dekbedden:

Heb je moeite om in slaap te komen? Dankzij deze 5 tips van dokter Rutger tegen slapeloosheid is slapen vanavond een fluitje van een cent:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden