Heerlijk ontspannen: Wellness tickets nu voor 15,95

Zoek binnen:

Zó denk je tijdens het afvallen niet steeds aan eten

Júist als we bezig zijn met afvallen, lijkt het alsof we nog meer aan eten denken. En dat is niet altijd bevorderlijk. Gedragscoach Hanneke de Bruin brengt je met deze tips letterlijk op andere gedachten. 

Deskundigen menen dat onze gedachten een belangrijke rol spelen bij het wel of niet bereiken van ons doel. Vooral negatieve gedachten blijken een sta-in-de-weg bij afvallen. Vind daarom jouw ondermijnende gedachten en buig die om naar ondersteunende gedachten. Vergroot in drie stappen de kans dat jij je streefgewicht bereikt.

Advertentie

Stap 1: Ontdek de gedachten die je nieuwe eetgedrag saboteren
In je eetdagboek heb je niet alleen ingevuld wat je hebt gegeten en gedronken. Je hebt ook genoteerd wat je gedachten en gevoelens waren voorafgaand aan je eetmomenten. Zie je daar negatieve gedachten tussen staan? Onderstreep deze met een rode stift.

Veel voorkomende ondermijnende gedachten zijn:
• Ach, dat ene koekje/snoepje/hapje maakt nu toch niks meer uit.
• Het lukt mij nooit om af te vallen. Morgen begin ik met een schone lei.
• Ze zullen mij wel stom vinden als ik ‘nee’ zeg.
• Ik kan niet sporten. Daar ben ik te oud/dik/lui voor.
• Zonde om weg te gooien. Ik eet het restje wel op.
• Als ik geen glaasje wijn meedrink vinden ze me vast ongezellig.

Stap 2: Daag je negatieve gedachten uit
Kies zo’n ondermijnende gedachte uit en stel jezelf twee vragen:

1) Klopt deze gedachte?
Bijvoorbeeld: Vinden mijn vriendinnen mij inderdaad ongezellig als ik geen wijn drink? Is het mij nog nooit gelukt om een kilo af te vallen? Bestaat er een bewijs dat iemand met mijn gewicht te zwaar is om te sporten?
2) Breng ik met deze gedachte mijn doel dichterbij?
Bijvoorbeeld: Bereik ik mijn doel als ik steeds de etensresten van anderen opeet? Lukt het mij om af te vallen als ik steeds ‘ja’ zeg terwijl ik ‘nee’ bedoel?

Is het antwoord op deze vragen ‘nee’, dan weet je dat deze negatieve gedachten onzinnig zijn. Sterker nog. Ze staan jouw nieuwe eetgedrag in de weg. Verzin daarom een ondersteunende gedachte en vervang daarmee de ondermijnende gedachte.

Stap 3: Help jezelf met positieve gedachten
Tegenover elke negatieve gedachte staat een positieve. Positieve gedachten kunnen je helpen. Ze ondersteunen je mentaal bij jouw eetgedrag. Door negatieve gedachten om te buigen in positieve gedachten, help je jezelf je doel te bereiken.

In plaats van: Nu maakt het toch niks meer uit, denk je: Omdat ik vanmiddag te veel heb gesnoept, eet ik vanavond een kleinere portie. In plaats van: Dan vinden ze me vast ongezellig, denk je: Dan vinden ze me vast een doorzetter. Knap dat ik gezellig meedoe.

Denk vooral niet dat het vanzelf gaat. Als je je alleen maar voorneemt nooit meer aan iets te denken, ga je er juist vaker aan denken. Het is daarom belangrijk dat je oefent in positief denken. Herhaal de positieve gedachten in je hoofd. Schrijf ze op een briefje en spreek ze hardop uit. Zo beklijven ze beter.

hanneke_libelle Meer tips? Volg Hanneke op @WilMoetKan en Facebook 

 

BEKIJK OOK:

Deze vrouw viel maar liefst 56 kilo af door… selfies te nemen!

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

 

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Tekst: Hanneke de Bruin. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien