Gezonde Pasen Beeld Getty Images
Gezonde PasenBeeld Getty Images

Gezond de paasdagen door? Met deze 7 tips wordt dat een 'eitje'

Pasen staat voor de deur en voor eerste paasdag is al prachtig weer besteld. Daar hoort een heerlijke paasbrunch bij. Maar hoe kun je op een relatief 'gezonde' manier toch heerlijk genieten van al het lekkers dat je op tafel zet? Hierbij 7 tips.

Doortje ScheepersGetty Images

De supermarkten liggen inmiddels vol met een uitgebreid paasassortiment. Paaseitjes, rijk belegde broodjes en gevulde eieren staan op het menu, maar hoe kun je lekker eten zonder dat je broek aan het einde van de dag overdreven strak zit?

1. Gezond drankje

Heb je nog een restje spinazie in de koelkast? Of bananen over? Met de ingrediënten die je misschien al in huis hebt, maak je een gezonde smoothie in een handomdraai. Door er groenten aan te toe voegen, krijg je niet alleen voldoende vitamines en mineralen binnen, maar ben je ook nog eens gezond bezig.

Probeer bijvoorbeeld eens dit fijne recept voor een smoothie met spinazie:

2. Verantwoorde zoetigheid

Gezond eten tijdens de paasdagen betekent niet dat je helemaal niks lekkers maakt. Zorg simpelweg voor balans. Begin met het 'gezonde' eten en begin daarna pas aan het 'ongezonde'. Croissants zijn dus welkom op tafel, maar daarnaast wil je een tulband misschien vervangen door een bananenbrood. Net zo lekker, maar dan net een tikkeltje gezonder. Voor dit recept heb je bijvoorbeeld geen boter en suiker nodig.

3. Eieren

Pasen en eieren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geniet er dus lekker van deze dagen. Wat dacht je van een gepocheerd ei? Of heb je toch liever een roerei? Eieren zijn niet alleen lekker en gezond, maar geven je ook een verzadigd gevoel waardoor je minder de behoefte hebt om te snacken.

4. Vaste eetmomenten

De ochtend begin je misschien met een paar paaseitjes, om vervolgens later aan een paasbrunch te beginnen. Grote kans dat je je op deze dagen niet aan je vaste eetmomenten houdt. Dat maakt niet uit, dat komt na de paasdagen wel weer goed. Toch kan het helpen om een structuur in de dag te hebben.

Wissel de paaseitjes voor ontbijt om voor een vullende maaltijd met betere voedingsstoffen. Brunch of lunch goed zodat je je verzadigd voelt en sluit de dag af met een diner, net zoals je normaal doet. Als je op deze momenten voldoende eet, heb je niet de hele dag zin in ongezonde suikers.

5. Beweeg

Wil je een beetje uitrusten tijdens Pasen? Helemaal prima, maar vergeet niet om tussendoor te bewegen. Even een blokje om of (voor als je echt gek wil doen) een halfuurtje sporten in huis doet al wonderen. Maar ook als je thuisblijft, kun je aan je beweging komen. Lees hier hoe je binnenshuis makkelijk aan 10.000 stappen komt.

6. Drink voldoende

Wist je al dat je verschillende soorten honger ervaart? Soms denk je dat je trek hebt, terwijl je lichaam eigenlijk behoefte heeft aan vocht. Zet een grote fles met water of thee klaar en drink daar gedurende de dag van. Zo vergeet je niet om toch aan die 1 à 2 liter water per dag te komen.

7. Groenten

Naast de chocoladepaashazen, broodjes en misschien zelfs glazen wijn wil je er ook aan denken om voldoende groente binnen te krijgen. Snijd een komkommer in reepjes, doe cherrytomaten in een schaaltje en zet wortels op tafel. Door hier tussendoor van te eten, houd je de balans.

Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden