null Beeld

Goede voornemens: zo houd je ze dit jaar wél vol

Ieder jaar stellen we toch weer massaal goede voornemens op. Maar ze ook volhouden? Dat is de échte uitdaging.

Gezonder leven, meer tijd voor familie hebben, beter met geld omgaan en ook dit jaar met stip op 1: meer bewegen. In december weet je zeker dat je het vol gaat houden. In januari ben je nog vol goede moed, maar uiteindelijk stranden goede voornemens vaak in goede bedoelingen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling! Met deze tips van Startpagina.nl worden je voornemens uiteindelijk goede gewoonten. En gewoonten, die zijn nu juist het allermakkelijkst vol te houden.

1. Hang het aan de grote klok

Hoe meer mensen je vertelt over je goede voornemens, des te meer zul je je verplicht voelen vol te houden. Daar kun je natuurlijk het best rond de kerstdagen al mee beginnen. Maar ook nu je net begonnen bent je leven te beteren is het devies: hang het vooral wél aan de grote klok. Niets gênanter dan over 3 maanden toe moeten geven dat je tóch af en toe weer een sigaretje rookt, of dat je de sportschool alweer weken niet van binnen gezien hebt. En: deel vooral je successen.

2. Doe het samen

Nog beter dan het iedereen vertellen, is het samen doen. Samen sta je sterker en is het leuker. Dat geldt zeker voor goede voornemens. Als je met een vriendin afspreekt om elke week te gaan sporten, wordt het ineens een gezellig uitje in plaats van een vermoeiende verplichting. Ook kun je elkaar oppeppen als de één een dipje heeft. Voor deze tip geldt natuurlijk ook: met hoe meer je bent, hoe groter de kans is dat je volhoudt! Bekijk op Startpagina.nl bijvoorbeeld waar je de dichtsbijzijnde sportschool kunt vinden.

3. Vermijd verleidingen

Onderzoek heeft uitgewezen dat je iets minstens 66 dagen moet volhouden om de nieuwe gewoonte te behouden. Nu kun je natuurlijk moeilijk 66 dagen uit de buurt van de koelkast blijven. Zorg daarom om te beginnen dat die verleidingen gewoon niet in de koelkast terechtkomen, dan maak je het jezelf al een stuk makkelijker.

4. Accentuate the positive

Denk in de voors in plaats van in tegens. Dus zeg: "Ik ga meer bewegen", in plaats van "ik wil minder op de bank zitten." En net zo belangrijk: herinner jezelf aan de voordelen. Dus niet: "Ik moet nu echt een sigaret hebben", maar: "Ik heb nu al 5 pakjes sigaretten bespaard" en "wat voor leuks kan ik met dat geld doen?". Wie positief denkt, komt verder.

5. Wees niet té streng voor jezelf

Natuurlijk moet je een beetje streng zijn om het vol te houden. Maar geniet ook van de kleine successen die je boekt en beloon jezelf af en toe. Het is sowieso geen goed idee om teveel goede voornemens te hebben. Kies er maximaal 2, een lastige en een leuke. Combineer bijvoorbeeld 2 keer per week sporten (best moeilijk vol te houden) met vaker afspreken met vriendinnen (gezellig!). Zo houd je de boel een beetje in balans.

Nog niet van start gegaan? Het is nooit te laat om met je goede voornemens te beginnen. Op Startpagina.nl vind je inspiratie te over.

Hoop jij in 2018 ook meer te gaan sporten? Dan komen deze items vast goed van pas:

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden