null Beeld

Half Day Diet: zo val je af door alleen ’s avonds koolhydraten te eten

Heel veel diëten zijn gebaseerd op het eten van zo min mogelijk koolhydraten. Er is nu een nieuw populair dieet waarbij je juist wel veel koolhydraten mag eten, maar dan alleen 's avonds. Te mooi om waar te zijn?

Susan Dalstra

Bij het Half Day Diet let je overdag op de lijn, maar mag je 's avonds alle koolhydraten eten die je wil. Overdag eet je met name proteïne en groente, 's avonds mag je gewoon een groot bord pasta of rijst. De grondlegger van dit dieet is bodybuilder Nate Miyaki. Volgens hem blijkt uit onderzoek dat mensen die 's avonds koolhydraten eten en het overdag rustig aan doen, afvallen. "Omdat onze voorouders overdag op zoek gingen naar voedsel, waren ze maar een halve dag op 'dieet' en was het 's avonds feest", verklaart hij.

Ramadan

Wij legden het voor aan voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein. "Uit onderzoek is gebleken dat gedurende de Ramadan, waarbij mensen overdag vasten en ’s avonds relatief veel energie- en koolhydraatrijke voeding eten, niet alleen gewichtsverlies optreedt, maar dat ook bloedsuikerwaarden en cholesterol verbeteren. Een onderzoek, waarbij een groep politieagenten onderworpen werd aan een vrij normaal dieet laag in kcal (1.300-1.500 kcal), onderzocht dit verder. De ene groep kreeg de koolhydraten verspreid over de dag en de andere groep geconcentreerd in de avond.

Leptine

Meest interessant is het verloop van de honger- en verzadigingshormonen", vervolgt Wendy. "Het lijkt erop dat mensen die overdag vasten zoals tijdens de Ramadan of overdag weinig koolhydraten eten (maar ’s avonds dus wel), vooral in de middag tijdens de bekende ‘dip’ meer van het verzadigingshormoon leptine aanmaken."

Verhoudingen

Het is dus zeker niet zo gek wat Nate beweert. Maar Wendy heeft wel een paar belangrijke kanttekeningen. "Meer onderzoek is echt nodig. Bovendien zegt dit dus niets over wat een goede verhouding is tussen vet, eiwitten en koolhydraten. Ondanks de populariteit van de zogenaamde ‘low carb’ diëten, is uit onderzoek gebleken dat diëten met verschillende verhoudingen in koolhydraten, vet en eiwit eigenlijk tot dezelfde resultaten leiden: gewichtsverlies binnen 6 maanden en weer aankomen daarna, waarbij slechts een deel van de hele groep, ongeacht type dieet, ook na 12 maanden nog een lager gewicht had."

Leefstijl

Wendy adviseert dan ook een voedingspatroon te vinden dat echt bij je past. "Ook ‘The Half Day Diet’ is uiteindelijk een tijdelijk dieet, terwijl we liever stoppen met diëten. Duurzaam je leefstijl verbeteren is de enige oplossing voor een goede gezondheid en een daarbij horend goed gewicht."

null Beeld

Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden