null Beeld

Havermout: voor een lang en gezond leven

Het eten van havermout, bruine rijst en volwaardige granen kan effect hebben op een langer en gezonder leven. Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Harvard zeggen aan te kunnen tonen dat deze voedingsmiddelen de kans op hartfalen verkleinen. 

Het eten van slechts 28 gram havermout per dag is voldoende om het risico op hartfalen met 9% te verminderen. Het sterfterisico wordt met 5% verlaagd. De onderzoekers volgden meer dan 100.000 mensen gedurende 14 jaar, al die tijd werden hun eetgewoonten en gezondheidstoestand in kaart gebracht.

Beter beschermd

Toen in 2010 opnieuw werd onderzocht hoe het met de deelnemers ging bleken 26.000 van hen overleden. De groep die het vaakst volkorenproducten zoals havermout en bruine rijst had gegeten, bleek beter beschermd tegen hartaandoeningen en ziektes. Deze resultaten bleken stand te houden ondanks dat deelnemers in leeftijd en fysieke gesteldheid verschilden en er rokers en niet-rokers bij waren.

Havermoutje

Volwaardige granen, met kiem en zemel, zitten vol met vezels en bevatten 25% meer proteïne dan geraffineerde granen, die in witte rijst en pasta zit. Sinds de aandacht voor superfoods een vlucht heeft genomen, is havermout - een volwaardig graan - populairder dan ooit. Het verlaagt het cholesterol, bevat antioxidanten en is glutenvrij.

Pascalle Bonnier en Mathijs Kok plaatsen op Instagram, onder de naam 'Havermoutje' iedere dag een recept. Vanaf volgende week ligt hun boek Havermoutje in de winkel, vol geslaagde havermout-experimenten, van pasta's tot pannenkoeken.

Bron: Telegraph

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden