null Beeld

Heel handig: zo train je je armspieren tijdens een wandeling

Even het thuiswerken onderbreken door een blokje om, na het avondeten een rondje lopen met de hond of in het weekend een lange boswandeling met het gezin. We zijn met z’n allen aan het wandelen geslagen.

Behalve dat het heerlijk is een frisse neus te halen is het ook wel fijn om te weten dat je de armspieren ook gewoon kunt trainen tijdens het wandelen. Hoe fijn!

Armen breed

Een best wel zware oefening is het omhoog houden van de armen. Je zult misschien denken: dat ziet er debiel uit als ik dit doe wanneer ik over straat wandel, maar het heeft wel een goed effect en daar gaat het natuurlijk om. Na een tijdje voel je namelijk al dat je spieren er flink aan moeten trekken.

Voor een beetje afwisseling kun je de armen ook nog in rondjes bewegen van voor naar achter en weer andersom.

In 90 graden

De volgende oefening is naast je armen ook nog eens goed voor de rest van je lichaam en voor je hart. Begin met je armen in een stand van 90 graden naast je lichaam. Wissel dan je armen af naar achteren. Je kunt hierbij zelf de snelheid bepalen.

Kipfilets

Helaas valt er niet aan te ontkomen: kipfiletjes aan onze armen. Maar ook tijdens je wandeling kun je ervoor zorgen dat je na een tijdje hopelijk gedag kan zeggen tegen deze gezellige lapjes.

Strek je armen, richting de lucht, houd je schouders laag en laat je armen naar beneden vallen. Tip: neem een waterflesje mee en houd die in je handen terwijl je de oefening doet. Zo kun je daarna ook nog een slokje water nemen.

Zwemmen

Je kunt natuurlijk ook het zwembad induiken om je spieren optimaal te laten bewegen, maar soms heb je gewoon wat minder tijd en wil je meerdere dingen tegelijk doen. Daarom is deze ‘zwemoefening’ prima geschikt voor tijdens jouw rondje.

Begin met je handen voor je borst, strek ze dan uit naar voren en breng ze als laatste uitgestrekt naar de zijkant. Uiteindelijk eindig je weer voor je borst. Eigenlijk een beetje alsof je de schoolslag zwemt.

Bankje

Het is ook fijn om je wandeling af en toe even af te wisselen met een rustperiode. Maar ook als we op een bankje zitten kunnen we nog door blijven oefenen. Deze oefening is ontzettend gemakkelijk. Zet je handen naast je op het bankje en til je jezelf omhoog en weer naar beneden. Ga niet helemaal zitten, maar blijf net boven de bank ‘zweven’.

Zo zie je dat een frisse neus halen prima te combineren valt met een paar oefeningen voor net wat gespierdere armen.

Na het trainen van de armspieren nog niet uitgesport? Kijk dan hier hoe Mark Tuitert je laat zien hoe je in een kwartier buikspieren traint.

Hoera, Libelle is genomineerd voor website van het jaar 2020. Help jij ons naar de overwinning? Stemmen kan hier.

Bron: Well and good. Goed eten gezond leven. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden