null Beeld

Help! Hoe overleef ik de nachtdienst?

In sommige beroepen wordt van je verwacht dat je nachtdiensten draait. Maar hoe blijf je nou de hele nacht wakker? Enkele tips om fit op je werk te komen en niet te veel last te hebben van het schakelen.

Lieke van Dijk

Wat is nachtdienst precies? Het woord zegt het al: je werkt niet overdag, maar tijdens nachturen. Bij sommige beroepen moet je de hele week werken tijdens de nacht, bij andere kan dit per enkele dagen wisselen. Hoe dan ook: het wisselen van je ritme is soms best pittig en niet erg gezond.

Hoe kun je er nou toch voor zorgen dat je tijdens de nachtdienst helder en geconcentreerd blijft?

Voorslapen - Normaal heeft je lichaam per etmaal zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig. Kom je toe aan minder slaap, dan merk je dat doordat je minder geconcentreerd bent en sneller moe. Echter is dit ook zo als je méér slaapt. Voorslapen heeft dus niet zo veel zin. Wat je wel kunt doen is een uurtje of twee in bed gaan liggen in de avond, vlak voordat je moet werken. Doe dit echter niet te lang, want daar wordt je juist weer suf en moe van. Zelf probeer ik de nacht vóór ik de nachtdienst in ga al een beetje te schakelen in mijn ritme: zo ga ik pas laat naar bed (rond 3.00u) en probeer tot laat in de ochtend uit te slapen zodat ik mijn eerste nachtdienst zou kunnen doorhalen.

Eten - De dag voordat je de nachtdienst in gaat kun je prima normaal eten. De meeste nachtdiensten beginnen laat in de avond, dus een vullend diner is geen probleem. Tijdens de nachtdienst kun je echter het beste wat licht verteerbare dingen eten. Dit komt omdat mensen over het algemeen slaperig worden van forse of warme maaltijden (denk aan de welbekende ‘dinerdip’). Sommige mensen hebben echter helemaal geen eetlust tijdens de nachtdienst. Toch is íets eten niet verkeerd, aangezien je wel aan het werk bent en het omschakelen behoorlijk wat energie kost voor je lichaam.

Drinken - Voldoende drinken is erg belangrijk. De nacht is je dag, dus zorg ervoor dat je evenveel drinkt als je overdag zou doen. Als je slaperig wordt, wil een kop koffie of energiedrankje wel eens helpen. Het is niet gezond, maar soms nodig. Een kop thee zou ik echter laten staan.

Slapen overdag - Een ontbijt in de ochtend is aan te raden. Op die manier kom je namelijk aan drie maaltijden in een etmaal. Echter ben ik zelf vaak zo moe dat ik direct naar bed ga. Heb je goede gordijnen? Gebruik anders een slaapmasker. Ook oordopjes zijn aan te raden als je kinderen hebt, of luidruchtige buren. Probeer minimaal aan 7 uur slaap te komen, dit heeft je lichaam nodig om te herstellen en tot rust te komen (net als tijdens je normale leven).

Voor sommige mensen is ‘het nachtleven’ prima te doen, anderen hebben er een gruwelijke hekel aan. De ene kan goed omschakelen en de andere blijft dagenlang moe. Probeer eens wat uit, en je zult erachter komen wat voor jou het beste werkt.

Succes!

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden