null Beeld

Hoe gezond is soja? Een expert legt uit

Sojamelk, sojabonen, sojaolie, sojaboter; soja is bijna niet meer weg te denken. Maar ondanks dat dit product mateloos populair is (met name in de cappuccino), worden we door verschillende onderzoeken en diëtisten elke keer aan het twijfelen gebracht. Want hoe gezond is soja eigenlijk? Libelle sprak met een expert.

Tekst gaat door onder de video.

Soja, afkomstig van de sojaboom is een peulvrucht met een hoog gehalte aan eiwitten en olie. En omdat maar liefst de helft van de producten in de supermarkt wel een vorm van soja bevat kunnen we er volgens diëtiste Wendy Walrabenstein eigenlijk niet meer om heen. "Denk aan mayonaise, margarine, sauzen, dressing, koek, cake, chocolade, pindakaas, ijs, snacks en kant-en-klaarmaaltijden. En natuurlijk de sojaproducten zelf: zuivelvervangers (sojamelk, sojayoghurt), sojasaus (ketjap) en vleesvervangers, waaronder tofu en tempeh."

Feit of fabel: soja verhoogt risico op borstkanker?

In soja zijn veel oestrogenen verwerkt met de naam 'fyto-oestrogenen'. Deze plantaardige stoffen lijken gek genoeg veel op onze vrouwelijk hormonen, oestrogenen. Veel onderzoekers en wetenschappers hebben daarom lang gedacht dat bij gebruik/inname van veel sojaproducten je een verhoogd risico hebt op borstkanker. Maar recentere onderzoeken wijzen uit dat dit onjuist is, het verhoogt het risico niet, maar verlaagt het misschien wel, laat Wendy weten. Goed nieuws dus!

Feit of fabel: fytinezuren in soja zijn slecht

In soja zitten zuren met de naam fytinezuren, deze zitten onder andere in soja, noten, granen en peulvruchten. Lang werd beweerd dat dit zuur ervoor zou zorgen dat stoffen als mineralen, zink, ijzer en calcium minder snel worden opgenomen, kortom: dan krijg je een tekort. Maar ook dit is na verschillende onderzoeken uitgesloten. Want, zo legt Wendy uit: "Onderzoeken tonen aan dat consumptie van teveel fytinezuren bij een voedingspatroon dat gekenmerkt wordt door tekorten (denk hierbij aan ontwikkelingslanden) inderdaad de situatie kan verergeren. Maar bij een goed en volwaardig voedingspatroon blijkt dit niet het geval te zijn."

De voordelen:

De zuren uit fytine blijken juist een gezond antioxidant te zijn en als beschermer te dienen tegen bepaalde ziektes, zoals kanker en aderverkalking, tipt Wendy.

Feit of fabel: soja heeft impact op de schildklier

"Uit eigen ervaring en verschillende onderzoeken, blijkt wel dat soja invloed heeft op de schildklier. Hoewel onderzoek aantoont dat soja geen langzame schildklier veroorzaakt (hypothyreoïdie), kan soja wel een slechtere opname van jodium veroorzaken. Jodium die nodig is om schildklierhormonen aan te maken." Daarom tipt Wendy dat mocht je last hebben of last krijgen van je schildklier, dat je voldoende jodium binnenkrijgt en producten eet zoals brood, zeewier. Mocht je medicijnen gebruiken voor je schildklier, dan is het volgens de diëtiste wijsheid om je huisarts te contacteren.

null Beeld

Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Bron: WendyWalrabenstein.nl. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden