Hoera! Libelle is genomineerd. Stem nu >

Zoek binnen:

5 redenen waarom hoge hakken slecht voor je zijn

Hoge hakken: ze zijn oh zo sexy, maar ook heel slecht voor je voeten. En niet alleen voor je voeten, zo blijkt uit onderzoek: ook voor je kuiten en knieën! 5 redenen waarom je eigenlijk geen hakken zou moeten dragen.

Iedere vrouw die weleens hakken draait, kent het: aan het eind van de werkdag of na een gezellig feestje, kom je thuis met pijnlijke voeten. Nu blijkt uit onderzoek dat het vaak dragen van stiletto’s niet alleen voor pijn zorgt, maar ook schadelijk is voor je lichaam! Misschien toch maar wat vaker ballerina’s aantrekken…

Advertentie

5 redenen waarom hakken slecht voor je zijn:

1. Blaren, eeltknobbels en ingegroeide nagels: het zijn allemaal bekende én pijnlijke problemen die hakkendragers krijgen. Je kunt zelfs een knobbel op je voet krijgen, als gevolg van een vergroeid bot achter de grote teen. Dit wordt hallux valgus genoemd (Misschien ken je ’t van Victoria Beckham, bij wie de knobbel op haar grote teen groot nieuws was). In het ergste geval moet zo’n knobbel operatief verwijderd worden.

Bekijk de (hilarische) video: Vrouw op hoge hakken begeeft zich op glad ijs

2. Stiletto’s kunnen nog meer schade aanrichten aan de kuiten. Door de stand van de voet in hakken (je staat en loopt eigenlijk constant op je tenen), verandert de structuur van de spieren en pezen in de kuiten – en niet in positieve zin.

3. Vaak hakken dragen kan bovendien leiden tot korte spiervezels en een verharding van de achillespees. Hierdoor kun je de enkel steeds minder soepel bewegen en loop je een groter risico op verstuikingen. Vaak wordt een verzwikte enkel geweten aan sporten als hardlopen, maar pumps kunnen ook de oorzaak zijn.

4. Ook je knieschijven hebben het te verduren door hakken. Door de druk op je knieën bij het dragen van hakken kun je zelfs vroegtijdig last krijgen van artrose, waarbij het kraakbeen in het kniegewricht verandert. Het gevolg: pijn en stijfheid in de knie.

Lees ook: Zo maak je je voeten slipperklaar

5. Je kunt ook last krijgen van je rug door veelvuldig op stiletto’s door het leven te gaan. Vooral vrouwen met overgewicht lopen een groot risico op rugklachten door het dragen van hakken. Bovendien geldt: hoe hoger de hak, hoe groter de kans op problemen.

Zo voorkóm je al die klachten:
Dat is natuurlijk simpel: geen hakken meer dragen. Maar voor sommige gelegenheden wil je soms nu eenmaal graag hakken aan. Een paar tips hoe je toch pumps kunt dragen, zonder alle vervelende ‘bijwerkingen’:

  • Draag een lagere hak; dat scheelt echt een hoop.
  • Draag platte schoenen op weg naar het evenement, en neem je pumps mee in je tas. Eenmaal aangekomen op de locatie, kun je ze omwisselen.
  • Stretch je voeten regelmatig een paar minuten: dit doe je door tegen een muur of met één voet op een verhoging te gaan staan, en vervolgens je voeten om en om te buigen (met je tenen omlaag en weer omhoog).
  • Draai regelmatig kleine rondjes met je benen en voeten.
  • Draag met mate! Af en toe pumps dragen is natuurlijk helemaal niet erg, zolang je er niet áltijd op loopt. Mooie hakken kunnen je outfit nou eenmaal helemaal afmaken. Bekijk daarom: de leukste pumps voor elke gelegenheid.
Bron: Time. Beeld: iStock

Weekend bezigheid: groene kunstwerkjes achter glas

groene kunstwerkjes

Hou je van groen en doe je mee met de kamerplantentrend, maar dan wél op jouw manier? En ben je een beetje handig? Maak dan deze prachtige groene lijsten om je interieur mee op te fleuren.

groene kunstwerkjes

Dit heb je nodig voor de groene kunstwerkjes

  • •Transparante lijsten van eiken met elastiek: A5 €26,95 / A4 €39,95 / A3 €54,95  (Moebe v
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien