null Beeld

Ik wil kaas: dit zijn de 7 gezondste kazen uit de supermarkt

Ten tijde van hittegolven telt een kaasplank als een maaltijd. Want wie heeft er nou zin om nu boven de potten en pannen te hangen? (Antwoord: niemand). Kaas is altijd een goed idee. Het zit bomvol calcium en eiwitten, maar helaas vaak ook met verzadigd vet, zout en cholesterol. 

Online redactie Libelle

Daarom is het geen gek idee in gedachte te houden welke kaassoorten het gezondst (of minst ongezond) zijn wanneer je met een boodschappenlijst door de supermarkt loopt.

Wij hebben ze de 7 gezondste kazen op een rij gezet. Van gezond tot iets minder gezond, dit zijn ze:

1. Hüttenkäse

Veel mensen smeren hüttekase al jaren trouw op hun crackers en rijstwafels. Groot gelijk hebben ze. Hüttenkäse bevat namelijk 13 gram proteïne, 5 gram vet (waarvan maar 2 gram verzadigd) en 9% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium. Als je voor de vetarme variant gaat, scheelt dat je ook nog eens 30 calorieën.

Klein minpunt: hüttenkäse bevat ook 17% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout. Dat percentage is echter nog een lachertje vergeleken met andere kaassoorten.

Hüttenkäse is een hit als beleg met avocado en tomaat, maar zoet ook heel erg lekker. Probeer maar eens met fruit en granola in plaats van je dagelijkse bak kwark.

2. Ricotta

Onbewerkte kaas, zoals ricotta, is vrij van toegevoegde vetten. Ricotta op basis van volle melk levert 215 calorieën per half kopje op, evenals 16 gram vet, 14 gram proteïne en meer dan een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium. Daarom is het geen gek idee om voor de afgeroomde variant te kiezen: dat levert maar 6 gram vet en 45 calorieën op, terwijl het nóg meer calcium bevat (34% van de ADH). Lekker bij de borrel op een crostini, maar ook smaakvol door de pasta.

3. Mozzarella

Verrukkelijk op een pizza, maar ook onmisbaar in de klassieke basilicum-tomaat combinatie: mozzarella. Verse kaas bevat minder zout dan oude kaas. Een ounce (28 gram) mozzarella is goed voor 84 calorieën, 6 gram vet (waarvan 4 verzadigd) en 6 gram proteïne. Met 14 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium is dat niet heel veel, maar dat wordt weer gecompenseerd door de andere goede eigenschappen van mozzarella.

4. Feta

Het Mediterraanse dieet is niet compleet zonder een paar kruimels van de beroemdste kaas van Griekenland.

Traditioneel is feta gemaakt van schapenmelk, maar in de supermarkt vind je ook varianten op basis van geit- en koemelk. In vergelijking met andere kazen bevat het relatief weinig calorieën (75 per ounce). Het bevat net zoveel vet en calcium als mozzarella, maar wel minder proteïne. Maakt niet uit: feta is in de zomer onmisbaar omdat het zo'n beetje iedere salade af maakt.

5. Provolone

Deze Italiaanse kaas is gemaakt van volvette koemelk, al bieden sommige supermarkten ook een lichtere variant aan. Het bevat per portie ongeveer 98 calorieën, 7 gram proteïne.

Provolone ligt maanden te rijpen voor het in de supermarkt ligt en is daardoor ook een stuk zouter dan de meeste verse kazen. Per portie heb je 10% van de ADH zout binnen. Maakt niet uit: provolone mag gewoon niet ontbreken op de kaasplank.

6. Parmezaan

Parmezaan is (letterlijk) een topper voor pasta, pizza en salades. Het is een harde kaas van koeienmelk en bevat aanzienlijk meer zout dan de rest: 16% van de ADH, evenals 7 gram vet. Aan de zonnige kant: het bevat ook 10 gram proteïne en maar 110 calorieën per portie. Dus zo lang je niet iedere dag een heel blok verorbert, zit je wel safe

.

7. Geitenkaas

Sommige mensen kunnen geitenkaas beter verteren dan kaas op basis van koeienmelk. Dat komt doordat geitenkaas minder lactose bevat. De geitenkaassalade kent iedereen (zeker als je vegetariër bent), maar je kunt het ook als alternatief voor cheddar tussen een hamburger leggen of er balletjes van rollen en in de frituur gooien als je zin hebt in comfortfood. Dan is alleen het gezonde er wel af.

Qua calorieën is het vergelijkbaar met feta en bevat het net 1 gram proteïne meer. Het bevat met 6 gram betrekkelijk weinig vet en een redelijk laag zoutgehalte. Het enige nadeel: het bevat maar 4 tot 8 procent van de ADH calcium.

Jonge kaas raspen een rotklus? Vanaf nu niet meer.

Bron: Pure wow. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden