null Beeld

In 4 stappen: blijvend afvallen of op gewicht blijven

Afvallen is niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen. De grootste dikmakers zitten tussen de oren. Want waarom eten we te veel? En hoe kun je er nu voor zorgen dat je op gewicht blijft óf juist blijft afvallen - wanneer dat nodig is.

Online redactie Libelle

Stap 1: Weet waarom je eet

Houd gedurende 2 weken een eetdagboek bij. Psycholoog en hoogleraar Tatjana van Strien: “Schrijf het tijdstip op wanneer je eet, wat je eet en waarom je eet. Wat is de aanleiding? De emotie? Eet je omdat je honger hebt? Omdat je je verveelt? Uit gewoonte tijdens het televisiekijken? Omdat je je verdrietig voelt?”

Stel bij elke maaltijd de vraag wat voor soort honger je hebt. Diëtist Sylvia van Daalen: “Waar zit de honger, in je hoofd of in je buik? Reflecteer: wil ik mijn lijf voeden of vullen?”

Stap 2: Doorbreek het eetpatroon

Je hebt nu inzicht in de situaties die overmatig eetgedrag uitlokken. Bijvoorbeeld: je wilt iets zoets als je gespannen bent. Van Strien: “Observeer de onrust: waarom voel ik die drang nu zo sterk, wat probeer ik weg te eten? Besef dat je een keuze hebt. Die onrust, die is er. Maar je bepaalt zelf of je die brownie eet: wil ik echt deze brownie of ga ik me richten op iets anders?”

Je positiever voelen helpt bij het doorbreken van het eetpatroon. Van Strien: “Door mindfulnessoefeningen te doen bijvoorbeeld. En bekijk jezelf en de wereld met een kleine glimlach. Probeer lief te zijn voor jezelf, zelfkritiek veroorzaakt namelijk weer die gespannenheid. Doe iets goeds voor anderen, wees behulpzaam en aardig. Zie of wil je iets lekkers, visualiseer een beloningsmoment voor jezelf: hoe fijn zou het zijn om wel in die spijkerbroek te passen, om in die ene jurk over de dansvloer te zwieren.”

Jezelf afleiden werkt ook: ga wandelen of bel met een vriendin. Spreek met jezelf af dat je het geld dat je gewoonlijk aan snacks besteedt in een spaarpot stopt om iets leuks voor jezelf te kopen.

Stap 3: Eet met aandacht

Niet zomaar koek snaaien, maar leg een koekje op een schaaltje en ga er echt even voor zitten. Van Strien: “Wat je ook eet, eet het langzaam en bewust: de smaak proevend, concentrerend op elke sensatie die dat met zich meebrengt.”

Stap 4: Houd het haalbaar

Diëtist Van Daalen: “Wie wil afvallen, kan het beste een haalbaar doel stellen. Daardoor val je geleidelijk en blijvend af, bijvoorbeeld 1 kilo per maand. Om dit te halen, moet je ongeveer 250 kcal per dag minder eten.”

Meer weten? De grootste dikmakers zitten tussen de oren >

De Libelle Gezond kan je al een stapje in de juiste richting duwen:

Tekst: Amanda van Schaik. Beeld: iStock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden