null Beeld

Interview – LA The Voices

Sinds de oprichting van LATV is er al belangstelling voor jullie in het buitenland. Hoe groot is jullie ambitie?

redactie

Gordon: “Groot! Als ik zie hoe positief mensen op LATV reageren, geloof ik er heilig in dat wij wel eens een van de grootste Nederlandse acts kunnen worden in het buitenland. Van de cd die in maart uitkomt, maken we ook een versie waar drie Duitse nummers op staan. Ja, ‘het zoveelste Nederlandse bandje dat het in Duitsland wil proberen’, dacht onze Duitse tekstschrijfster ook, maar in de studio bleek dat de klanken mooi zijn en haar teksten waanzinnig. Eigenlijk klinkt LATV nog beter in het Duits dan in het Nederlands!”

Richy: “Onze zang leent zich heel goed voor vreemde talen. Het Franstalige SOS d’un terrien en détresse past gewoon heel goed bij onze groep.”

Roy: “SOS voelde als een keerpunt. Mensen vonden ons eerst pretentieus, omdat we onszelf De Engelen, De Stemmen noemden. Met SOS kregen we erkenning voor onze zangkwaliteiten.”

Gordon: “Het maakt mij niet uit in welke taal een lied is, het gaat mij om de muziek en dat ik mijn gevoel erin kan leggen. Maar ik wil wél dat het perfect klinkt. We hebben coaches, die ons begeleiden bij de tekst en de uitspraak.”

In hoeverre is bij de samenstelling van LATV rekening gehouden met leeftijd, uiterlijk en etniciteit?

Gordon: “Niet. Ik had van Tineke de Nooij een cd van Romanz gekregen, een Zuid-Afrikaanse groep van vier fantastische jonge zangers. Zoiets wilde ik ook in Nederland doen, maar toch net even anders, popmuziek in een klassiek jasje.”

Peter: “Gordon had een auditie uitgeschreven voor mannen tussen de 25-45 jaar. Ik heb vroeger bij rockgroepen gezongen, onder andere bij Vandenberg, maar vijf jaar geleden wilde ik meer leren, dus ben ik Italiaanse aria’s gaan zingen. Om de teksten te begrijpen en goed te kunnen uitspreken, heb ik in verhoogd tempo Italiaanse taalcursussen gedaan. Ik wilde iets met een orkest gaan doen, klassiek georiënteerd, en zag Gordon’s auditie-oproep. Ik was zénuwachtig! Ik heb niets met audities en was acht jaar ouder dan de leeftijdsgrens. Maar ik voelde meteen de acceptatie. Het was geweldig dat de flexibiliteit er was om een ouder persoon aan te nemen.”

Gordon: “Ik vond het erg moedig dat hij zich had aangemeld. Ik zag zijn foto en dacht: wat een leuke man! En toen ik ’m hoorde zingen dacht ik: wat een stem! Het gaat om de zangkleuren, wie er bij mij en bij elkaar past. Niet om de huidskleur.”

Roy: “Ik kijk nooit naar hoe oud mensen zijn. Los van het werk zijn we intussen heel hecht met elkaar. We begonnen als collega’s, daarna werden we vrienden, maar nu voelt het alsof we familie van elkaar zijn.”

Peter: “In Zuid-Afrika deelden Roy en ik een hotelkamer en het is waar, dan zijn we gewoon maatjes. Er is geen leeftijdsgrens.”

Het Libelle Nieuwscafé gaat over De Nieuwe Buurt. Hoe kijken jullie daartegenaan?

Gordon: “Ik woon in Blaricum, dat is natuurlijk een reservaat, maar toen ik op een maandagmiddag in Amsterdam-zuidoost was, schrok ik. Ik was de enige blanke daar en ik werd echt geschoffeerd, zo van: ‘Wat doe jij hier, homo?’ Het raakt me veel minder dan vroeger, maar ik denk wel dat we wat integratie betreft onszelf zijn voorbijgelopen. Ik schrok van wat ik zag: zo veel mensen die niet werken op een maandagmiddag.”

Peter: “Ik ben twintig jaar lang leraar op een basisschool in Rotterdam Feyenoord geweest en had 45% anderstalige leerlingen, die allemaal Nederlands leerden spreken. Maar hún kinderen spreken soms geen woord Nederlands. Dat is een probleem.”

Gordon: “Ik vind dat het aanpassen moet plaatsvinden bij de bron, dat ouders verantwoordelijk moeten worden gesteld voor het gedrag van hun kinderen.”

Richy: “Ik denk dat iedereen met een kleurtje wel eens met discriminatie te maken heeft gehad. Ik ook. Vroeger meer, omdat ik ben opgegroeid in een vrij blanke buurt in Amsterdam-Zuid. Dan ben je altijd de uitzondering.”

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden