Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Interview met Barry Atsma

Barry Atsma (Engeland, 1972) werd bekend door zijn hoofdrol in de televisie­serie Rozengeur & Wodka Lime. Daarna speelde hij hoofdrollen in grote films als De Storm en Komt een vrouw bij de dokter. Daarnaast is hij als acteur al tien jaar verbonden aan Toneelgroep Amsterdam. Barry is dit jaar te zien in twee films: Taped en Quiz. De première van toneelproductie Husbands is op 18 april in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Kat op een heet zinken dak is de laatste twee weken van juni te zien in de Haarlemse Toneelschuur. Barry was getrouwd met actrice Izaira Kersten en heeft twee dochters: Zoë (5) en Charley (2).

We moesten eerst even met hem onderhandelen voordat hij dit interview wilde geven. Barry Atsma heeft in de media niet eerder over zijn scheiding gesproken en ja, hij wil er nu best iets over zeggen, maar dan wil hij wel de tekst inzien en zo nodig aanpassen. Een paar weken later legt hij in het Amsterdamse Lloyd hotel uit waarom. “Alles wat ik over mijn scheiding vertel, ligt gevoelig en ik wil te allen tijde voorkomen dat dingen verkeerd begrepen worden.”

Advertentie

We zitten in de nok van het Lloyd hotel, in de bibliotheek. Bij het zien van de drukte in het restaurant beneden is Barry meteen naar de manager toegelopen, die hij toevallig kent. Nu lunchen we boven en moet de serveerster elke keer vier trappen op en af. Het zorgt voor de nodige grappen van Barry. “Heb je nog wat suiker voor me? Pas op je veters. Mag ik er nog een glaasje water bij?”

Onze eerste afspraak moest hij op het laatste moment verzetten omdat hij auditie moest doen voor een Hollywood-film. Nu is hij vanwege zijn volle agenda een half uur te laat. Het gaat goed met Barry Atsma, de acteur die we kennen van zijn rollen in films als De Storm en Komt een vrouw bij de dokter. Vorig jaar heeft hij het vanwege zijn scheiding rustig aan gedaan, hij wilde genoeg tijd voor zijn twee kinderen hebben. Nu is hij weer volop aan de slag. Hij heeft sinds kort een internationale agent en is dit voorjaar te zien in twee speelfilms: Taped en Quiz. Ook staat hij op het toneel met de voorstellingen van Toneelgroep Amsterdam: Husbands en Kat op een heet zinken dak.

Toen we een afspraak maakten,zei je dat 2012 ook voor jou jouw jaar wordt. Waarom?
“Ik ben in twee films te zien waar ik heel trots op ben. Bij beide films dacht ik vooraf: als ik als acteur door de mand wil vallen, moet ik deze films gaan doen. Taped en Quiz zijn echte acteursfilms. Taped is bijvoorbeeld heel documentaireachtig gefilmd. Bij andere films ben je als acteur soms weinig meer dan snijmateriaal en word je beschermd door bijvoorbeeld de entourage en de editor, maar bij Taped duren sommige takes wel twaalf minuten. Achteraf is er niet meer in gesneden om het dicht op de huid te maken. Als acteur is dat heel spannend om te spelen; je moet een lange­re spanningsboog vasthouden en het is bijna alsof je op het toneel staat. Ook Quiz was een uitdaging. De film speelt zich af in één ruimte en staat of valt bij het spel van mij en Pierre Bokma.”

Je speelt in grote speelfilms, maar staat dit jaar bijvoorbeeld ook twee weken in de Haarlemse Toneelschuur met de voorstelling Kat op een heet zinken dak. Is dat dan nog leuk?
“Dat is juist het mooie aan dit jaar. Ik houd van het spelen in films. De geconcentreerde en realistische manier van spelen ligt me. De zaken eromheen maken het natuurlijk ook aantrekkelijk: de rode loper, de aandacht; het is ego-strelend. Maar ik vind het ook fantastisch om in de Toneelschuur te staan. Het is het eerste stuk dat acteur Jacob Derwig regisseert; te gek dat hij me nu gaat regisseren. Toneel heeft een andere spanningsboog dan film; je bent als acteur helemaal zelf verantwoordelijk en je moet het een avond lang boeiend houden. Dat betekent dat je in jezelf moet zoeken naar de echte motor om te willen spelen. Moet ik dicht zijn, of juist open? Ik heb ook veel zin in Husbands, een stuk van Ivo van der Hove. We gaan er heel Europa mee door.”

In Taped speel je een overspelige man, net als in Komt een vrouw bij de dokter en Loft. Ben je niet bang dat het publiek gaat denken dat jij óók een vreemdganger bent?
“Ze denken het wel. De beeldvorming is enorm sterk. Maar ik weet inmiddels wel hoe het werkt; dat is het fijne van ouder worden. Toen ik Bob de timmerman was in Rozengeur & Wodka Lime was ik voor ieder­een die leuke jongen. Na Komt een vrouw bij de dokter kreeg ik in de tram een klap van een vrouw: ‘Wat ben jij een klootzak’, schreeuwde ze. Een hoofdredacteur zei: ‘Ik haat Barry Atsma.’ Dan denk ik: ho, ho, ik ben maar een acteur die zijn tekstje zegt. Na Komt een vrouw bij de dokter kreeg ik veel mails van bijvoorbeeld mannen die ook een vrouw hadden met borstkanker. Een keer werd me gevraagd of ik bij het einde wilde zijn. Dat gaat ver ja. In het begin ben ik weleens met mensen gaan praten na een mail, maar dat was niet goed en te heftig. Ik ben geen psychotherapeut. Maar ik probeer mensen wel altijd antwoord te geven en respectvol met hen om te gaan. En tegen een actie voor Pink Ribbon zeg ik bijvoorbeeld meteen ja.”

Taped, waarin een stel hun relatiecrisis probeert op te lossen, zal ook een film zijn waar veel dertigers en veertigers zich in herkennen.
Taped gaat heel erg over ambitie, de drukke tijd waar we in leven en weinig tijd hebben voor elkaar. Je ziet hoe een stel heel erg hun best doet voor elkaar, maar beiden weten niet hoe ze de muur tussen hen moeten slechten waardoor ze allebei in de stelling van hun eigen gelijk terechtkomen. Susan Visser speelt een vrouw die door haar drukke baan weinig tijd voor haar gezin heeft gehad. Dat we het allemaal chronisch te druk hebben, is echt iets van deze tijd denk ik.” Hij pakt zijn Blackberry en zegt: “In de tijd dat ik met jou zit te praten, heb ik twee mails, drie tekst­berichten, twee WhatsApp’jes en vier telefoontjes gehad. Vroeger luisterde je na een dag je antwoordapparaat af en keek je wel wanneer je iemand terugbelde, nu moet je altijd bereikbaar zijn. Mijn telefoon is mijn kantoor. Als ik straks in de auto stap, gaat als eerste de headset op.”

Toen Taped werd opgenomen, eind 2010, zat je vlak voor je scheiding. Is het dan niet heftig om iemand te moeten spelen die midden in een relatiecrisis zit?
“Dat was best pittig ja, maar het blijft een vak natuurlijk. Door mijn eigen situatie kon ik me goed inleven, maar uiteindelijk moet je wel weten waar de camera staat, zeg maar. Al is het mooie van mijn werk wel dat het me de kans geeft om veel na te denken over waarom mensen de dingen doen zoals ze doen. Ik ben enorm nieuwsgierig en het fascineert me wat mensen zeggen, waarom ze bang zijn voor elkaar, elkaar haten. Zo’n personage als Stijn in Komt een vrouw bij de dokter bijvoorbeeld, die zet je aan het denken. Hij gaat vreemd terwijl zijn vrouw doodgaat en als je daarover gaat nadenken, valt het te begrijpen: hij zoekt uit doodsangst de levenslust op. In Taped zit een mooie metafoor. Uiteindelijk gebeurt er iets wat groter is dan de relatiecrisis van die twee en moeten ze vluchten. Op dat moment worden ze doodsbang elkaar kwijt te raken; het grote geheel neemt het over. We leven in een tijd waarin we denken dat alles maakbaar is. Tot op zekere hoogte klopt dat: je moet bijvoorbeeld geld verdienen om brood te kunnen kopen, maar maakbaarheid is ook relatief, realiseer ik me de laatste tijd steeds meer. Soms gebeuren er dingen in het leven die alles overnemen. Dan heb je er geen invloed meer op en kun je alleen nog denken: ik moet het loslaten en zien dat ik hiermee om leer gaan. Dat heb ik bij mijn scheiding ook zo ervaren. Je kunt blijven duwen en trekken, maar je kunt het leven ook zien als een golf waarop je moet surfen in plaats van dat je met emmertjes water een meer blijft vullen en continu nieuwe dammen bouwt. Soms zit je in het leven opeens in een tsunami van gevoelens en gebeurtenissen die je niet had voorzien. Maar dat soort heftige periodes zijn, hoe cliché ook, de eerste stap naar echte groei. In die zin zie ik 2012 echt als een nieuw jaar. Daarom raakt spelen voor mij ook zo aan het leven: je moet je zo goed mogelijk voorbereiden, maar ook bereid zijn alles los te laten.”

Barry zien?
Taped: vanaf 23 februari.
Quiz: vanaf 22 maart. Première
Husbands: 18 april in de Amsterdamse Stadsschouwburg.
Kat op een heet zinken dak: de laatste twee weken van juni in de Haarlemse Toneelschuur.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien