Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Interview met Liz Snoijink

Als er íets is wat zij de laatste jaren heeft geleerd, is het dat de mensen om haar heen belangrijk zijn. “Ik kan goed alleen zijn, maar het is zó fijn om uitzicht te hebben op familie, werk, vrienden… En ja, het liefst ook nog iemand die van me houdt.”

Vind je het moeilijk, ouder worden?
“Ik ben niet bang om oud te worden. Wel om niet meer alles te kunnen alleen maar omdat je lichaam dat niet meer kan. Als ik kijk naar mijn moeder van negentig – helemaal alleen, maakt steeds moeilijker contact, kan niet meer doen wat ze graag zou willen en heeft iedereen om zich heen verloren – dat vind ik zo eenzaam. Ze heeft mij, haar enig kind, erg nodig. En ik ben er ook voor haar. Ben ook speciaal voor haar teruggekeerd naar Blaricum. Ik hoop maar dat ik zelf niet eenzaam oud word en dat mijn zoon er later ook voor mij zal zijn.”

Advertentie

Want het lukt maar niet met de liefde.
“De mannen met wie ik relaties heb gehad zijn me allemaal dierbaar. Ik heb veel liefde en passie gehad. En ik bewaar er goede, fijne herinneringen aan. Maar ik benijd mensen die al dertig jaar gelukkig zijn met elkaar. Waarom is dat voor mij niet weggelegd? Ben ik dan zo lastig? Ja, ik kan moeilijk concessies doen. Dat zal ongetwijfeld met mijn jeugd en opvoeding te maken hebben. Aan die zelfstandigheid heb ik toen ik jonger was zeker een zekere bindingsangst overgehouden. Toch zou ik nog steeds willen trouwen en oud willen worden met een man van mijn dromen.”

Je bent prachtig, daaraan zal het niet liggen, maar je hebt ook iets hautains. Dat kan mensen afschrikken.

“Dat hoor ik nog steeds vaak. Ook dat mensen geen hoogte van me kunnen krijgen of dat ze me moeilijk benaderbaar vinden. Daar heb ik echt vaak aan gewerkt. Ik ben geen sfinx, ik wil helemaal geen sfinx zijn.”

Dat beeld wordt natuurlijk ook nog eens bevestigd door de rollen die je speelt. Als barones, rijke snob, echtgenote van een diplomaat.
“Je wordt natuurlijk toch op je uiterlijk gecast. Wel probeer ik binnen dat palet heel uiteenlopende dingen te doen. Ja, ik ben nog steeds blij met wat ik doe. Ik heb een periode gehad dat ik ermee wilde stoppen, ik wist niet meer of ik nog wel actrice wilde zijn. Maar in Buenos Aires kwam ik erachter dat dit gewoon is wie ik ben. Ik heb gelukkig nog steeds non-stop werk. Ik hoef er niet van te leven. Ik doe het omdat het me gelukkig maakt.”

Ben je gelukkig met jezelf, je leven en hoe je het tot nu toe hebt geleefd?

“Ik ben uiteindelijk blij met wie ik ben. Maar daarvoor heb ik wel lang aan mezelf geprutst. Ik had behoorlijk wat scherpe kantjes. Door schade en schande heb ik geleerd dat mensen en liefde ontzettend belangrijk zijn. Ik denk dat ik in mijn leven echt wel eens te hard ben geweest. Hoewel ik nooit over lijken ben gegaan, was ik erg ambitieus. Ik vond mezelf toch wel the centre of the universe. En daarmee heb ik mensen gekwetst. Ik was gewoon niet zo geïnteresseerd in anderen. Maar ik ben tot de ontdekking gekomen dat mensen, dierbaren, vrienden van levensbelang zijn. Ik kan heel goed alleen zijn, maar in de basis wil je natuurlijk niet alleen zijn. Het is uiteindelijk zo fijn om uitzicht te hebben op familie, werk, vrienden…  en, ja, ook iemand die van je houdt.”  ?

Lees het hele interview met Liz Snoijink in Libelle 8

uithetblad

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

De hele dag zitten schijnt net zo slecht voor je lijf te zijn als roken. Maar buiten alle gezondheidsnadelen, knapt je achterste er ook niet bepaald van op.

Thuiswerken betekent voor veel mensen: de hele dag zitten. En dat is niet zo heel fijn voor je achterste. Je billen gaan er namelijk flink op achteruit als je de hele dag zit. Dat komt niet doordat ze platgedrukt worden door de stoel, maar wel doordat je billen zich de hele dag niet aanspannen.

Advertentie

Wanneer je de hele dag zit, gaan de bilspieren in staking. De spieren vergeten daardoor wat ze eigenlijk precies moeten doen. Daardoor worden je knieën, heupen en onderrug ook nog eens zwaarder belast wanneer je loopt. Je kunt zelfs last krijgen van het zogenoemde dode-billen-syndroom, waarbij je billen in slaapstand verkeren. En ook dat kan vervelende gevolgen hebben voor je lijf.

Cellulitis

Als je jaar in, jaar uit een zittend beroep uitoefent, kan zelfs de vorm van je achterste veranderen. Je billen krijgen minder spierdefinitie en worden minder stevig. Bovendien blokkeer je door te zitten gedeeltelijk de bloedtoevoer waardoor je cellulitis kan ontwikkelen.

Lunges

Maar er is ook goed nieuws: er valt wat aan te doen, en daarvoor hoef je niet meteen ontslag te nemen. Met een goede zithouding en regelmatig sporten valt er wat te redden. Lunges en squats zijn de perfecte manier om je bilspieren weer wakker te schudden.

En anders is trainer Carlos er gelukkig nog om je een schop onder je kont te geven en uit die stoel te komen. Met déze work-out van hem kweek je namelijk weer volle, ronde billen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: HLN. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kakeibo: met deze Japanse manier van budgetteren houd je in 5 stappen meer geld over

Meer geld overhouden, dat is wat we allemaal wel willen. Het begin van een nieuw jaar is voor veel mensen ook het moment om de uitgaven weer eens kritisch te gaan bekijken en de hand wat meer op de knip te houden. Op zoek naar de juiste aanpak op weg naar financiële vrijheid? Doe het zoals de Japanners het doen: kakeibo.

We hebben van Marie Kondo al geleerd hoe we op moeten ruimen, maar we kunnen van de Japanse manier van budgetteren ook leren hoe we meer geld over kunnen houden. Met kakeibo houd je in vijf stappen aan het einde van de maand meer geld over. Met als doel: je dromen verwezenlijken.

Advertentie

Er zijn verschillende manieren om je spaarrekening elke maand wat bij te vullen. Je kunt het bedrag dat je aan het eind van de maand overhoudt, overmaken naar je spaarrekening of je kunt ervoor kiezen om dat meteen als het geld binnenkomt al te doen. Dat is ook wat je doet in de vijf stappen van kakeibo.

Zou houd je meer geld over aan het einde van de maand

  • Stap 1: wat komt er per maand binnen?
  • Stap 2: wat zijn als je vaste lasten? Denk aan huur of hypotheek, gas-water-licht, boodschappen, maar ook de zorgverzekering en andere bedragen die je elke maand betaalt.
  • Stap 3: waar spaar je voor? Hoeveel geld heb je daarvoor nodig en hoeveel moet je per maand sparen om dat te kunnen behalen?
  • Stap 4: Trek 2 en 3 van 1 af en deel het door vier. Het bedrag dat overblijft is het bedrag dat je per week uit kunt geven aan andere zaken als kleding, uitjes, cadeautjes, eten buiten deur, etc.
  • Stap 5: Bekijk aan het eind van de maand of dit goed heeft gewerkt en pas de bedragen aan waar nodig.

Marina Steinmann schreef een boek over kakeibo en vertelt tegen NU.nl: “Een weekbedrag helpt focussen. Als je optelt wat je aan losse uitgaven doet: je schrikt je dood. Opschrijven geeft overzicht en vermindert stress. Daardoor krijg je rust in je hoofd.”

BEKIJK OOK: Zó maak je met een klein budget weer een paradijs van je tuin:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Nu.nl. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Ga je graag in bad? Met deze nieuwe wellnesstrend maak je er een heus ritueel van

Mensen die in tijden van een lockdown een bad hebben kunnen zich gelukkig prijzen. Want zo kun je toch een beetje dat spa-gevoel thuis creëren. Veel mensen zijn daarvoor op zoek naar inspiratie en daardoor is er een nieuwe trend ontstaan: bathscaping.

Bathscaping volgens pinterest dé wellnesstrend van 2021. We willen het thuis dit jaar zo fijn mogelijk maken en willen ook goed voor onszelf zorgen. Die twee dingen komen perfect samen in deze trend. Het gaat bij een bad niet langer om een lekker ruikende bruisbal. Nee, dat pak je met bathscaping veel uitgebreider aan.

Advertentie

Uitgebreid in bad gaan

Op Pinterest werd de afgelopen tijd veel gezocht op ideeën voor spirituele badrituelen, theerecepten voor in bad en andere termen om van dat warme bad een uitgebreider ritueel te maken.

Daarnaast zijn veel mensen ook op zoek naar slimme manieren om met weinig budget de badkamer om te toveren tot een kleine thuisspa. Denk aan: geluidsboxen, geurkaarsen of andere producten met een lekkere geur en planten.

Ook zijn veel mensen op zoek naar een nieuwe kleur voor in de badkamer. Op de muur, of misschien alleen voor accessoires in een andere kleur.

Doucheritueel

Heb je geen bad? Dan kun je het ook van het douchen een wat uitgebreider ritueel maken. Zet een lekker muziekje op, gebruik een kalmerende douchegel of een lekker (haar)masker. Als je maar de tijd voor jezelf neemt, doe je eigenlijk al aan bathscaping.

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Cosmic Botany (@cosmic_botany)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Nikki (@ever.nkn.green)

 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Flair.be. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Als je zó wandelt, verbrand je de meeste calorieën

We hebben nog nooit zoveel gewandeld als nu. En wat mooi meegenomen is, is dat je er ook nog eens wat calorieën mee verbrandt. Vooral als je het op een bepaalde manier doet.

Gewoon wandelen is al een goede sportieve activiteit, maar wanneer je er Nordic walking-stokken bij gebruikt, verbrand je nog meer calorieën.

Advertentie

Nordic walking

Wandel jij voornamelijk om gewicht te verliezen? Dan is het verstandig om je eens te verdiepen in Nordic walking. Je weet wel, met die stokken. Waarom? Omdat je met Nordic walking je hele lichaam aan het werk zet en daardoor meer calorieën verbrandt. Je gebruikt je benen, maar ook je armen en je core.

Iedereen kan het doen

De sport is geschikt voor iedere leeftijd en biedt zowel mogelijkheden voor mensen die niet zo vaak sporten, als voor de meest doorgewinterde fitnessfan omdat je zelf je snelheid en intensiteit kunt bepalen. Doordat je de stokken gebruikt, leg je minder druk op je pezen en spieren en verdeel je je gewicht. Daarom is Nordic walking ook geschikt voor mensen die wat moeilijker lopen.

Zeg maar dag tegen die calorieën!

Een Amerikaans onderzoek toonde volgens de website Good Housekeeping aan dat je ongeveer 20 procent meer calorieën verbrandt met Nordic walking dan met regulier wandelen, omdat je meer spiermassa gebruikt. Bovendien bleek uit onderzoek dat Nordic walkers sneller en verder liepen dan wandelaars zonder stokken.

Enne, nog een ander leuke bijkomstigheid: het is natuurlijk een heel gezellige en toegankelijke sport om met je vriendinnen te doen. Wat let je?

Sportvlogger Lot legt uit hoe je het beste aan Nordic walking kunt doen:

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

1

Bron: Good Housekeeping. Beeld: iStock

wandelen

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien