null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Last van het uur tijdsverschil? Zó krijg je je ritme terug

Zaterdagavond ging de klok een uur vooruit en konden we dus een uur minder lang slapen. Het voordeel van de zomertijd is dat het langer licht is en dat je daardoor kunt bezuinigen op elektriciteit, maar dit kan wel een behoorlijke invloed hebben op je ritme.

undefined



Jouw biologische klok bepaalt het dagritme en stuurt slaap aan. Hierbij wordt veel rekening gehouden met het licht. Je biologische klok loopt eigenlijk gelijk met de wintertijd. De perioden dat het dan donker en licht wordt, zijn volgens je biologische klok de juiste tijden om te slapen en wakker te worden. Als de klok opeens een uur vooruit gaat, kun je dus je ritme verliezen. Het gevolg hiervan is dat je minder lang slaapt, de slaapkwaliteit niet optimaal is en dat je zelfs het gevoel kan hebben dat je een jetleg hebt.
Bedtijd

Als het lukt, is het fijn om een uurtje langer te slapen wanneer de klok vooruit wordt gezet, maar hierdoor zal het probleem meteen niet verholpen zijn. De dagen erna kun je nog steeds last hebben van prikkelbaarheid en het gevoel van die jetlag. Ook eerder naar bed gaan helpt vaak niet. Je hersenen maken juist een stofje aan dat ervoor zorgt dat je niet eerder in slaap valt dan normaal. Als je bijvoorbeeld elke dag rond 23.00 naar bed gaat, zal je over het algemeen ook pas rond die tijd moe worden. Dit doet jouw lichaam om jouw biologische klok in stand te houden. Het beste is om gewoon op je gebruikelijke tijd naar bed te gaan als de klok wordt verzet.

Rise and shine

Ook opstaan is vaak een dingetje nadat de klok is verzet. Je maakt het jezelf het makkelijkst als je je dag begint met veel licht, dus gooi meteen de gordijnen open nadat je wakker bent geworden. Ook actief zijn kan helpen. Ga wandelend of fietsend naar je werk, neem de trap in plaats van de lift en probeer zo min mogelijk te zitten. 's Avonds is het juist weer beter om het een beetje donker te maken in huis. Zo maakt je lichaam namelijk het slaaphormoon melatonine aan. Doe op tijd de gordijnen dicht en kijk een uur voordat je gaat slapen niet meer naar de tv of op je smartphone. Dat geef je hersenen namelijk het signaal dat het nog steeds dag is en dat vermindert weer de productie van melatonine.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: Santé. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden