null Beeld

Last van Zoom-vermoeidheid? Dít kun je ertegen doen

Na maanden van videobellen is het niet zo gek dat je af en toe je Zoom-meetings helemaal zat bent. Sterker nog: als we wetenschappers moeten geloven, is hier zelfs een naam voor, namelijk ‘Zoom-vermoeidheid’. Maar hoe kun je hier nu het beste mee omgaan?

Erandi Godinez

Wij zetten een aantal belangrijke punten uit een onderzoek van de Stanford Virtual Human Interaction Lab (VHIL) voor je op een rijtje. Voor dit onderzoek werd namelijk gekeken naar wat de psychologische effecten zijn bij mensen die veelvuldig moeten videobellen. Dokter Jeremy Bailenson, oprichter van VHIL én onderzoeksleider, ontdekte dat Zoom-vermoeidheid verschillende oorzaken heeft, maar dat er gelukkig ook genoeg aan te doen is.

1. Overmatig oogcontact van dichtbij

In de juiste context (en met de juiste persoon) kan oogcontact een positief effect hebben op intimiteit en communicatie. Maar juist omdat het zo intiem is, kan te veel oogcontact intens zijn en zelfs stressvol. Tijdens het videobellen ben je genoodzaakt om langere tijd oogcontact met iemand te maken, van eigenlijk heel dichtbij. Denk er maar eens over na: als jij nu in het echt met die persoon een gesprek zou hebben, zou je het gezicht van diegene dan ook zo dichtbij zien?

“Met Zoom krijgt iedereen elkaar non-stop van dichtbij te zien. Dit is een beetje vergelijkbaar met dat je bijvoorbeeld in een overvolle trein zou zitten en genoodzaakt zou zijn om te staren naar de persoon die heel dichtbij je staat, in plaats van dat je naar beneden naar je telefoon kan kijken,” zo schrijft Bailenson in het onderzoek.

Dít kun je ertegen doen:

Volgens Bailenson is de oplossing tegen overmatig oogcontact van dichtbij heel simpel: zet je laptop of computer voortaan wat verder van je vandaan of schuif zelf met je stoel wat meer naar achter. Probeer een beetje de afstand na te bootsen die je normaal in het echt met iemand zou hebben.

2. Je moet constant naar jezelf kijken

Waar dansers gewend zijn om de hele dag voor een spiegel te werken, is dat met de gemiddelde persoon natuurlijk wel wat anders. Bij veel mensen zou de Zoom-vermoeidheid dan ook te maken hebben met het feit dat ze ineens constant naar zichzelf moeten kijken. Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn om zichzelf te gaan evalueren wanneer ze zichzelf in spiegelbeeld zien. “Gezien eerdere onderzoeken is de kans groot dat het constant naar jezelf moeten kijken in Zoom voor zelfreflectie zorgt en negatieve effecten heeft,” aldus Bailenson.

Dít kun je ertegen doen

Als het uitzetten van de camera geen optie is, dan kun je het beste de optie om jezelf te zien uitzetten bij Zoom. Zo kunnen je gesprekspartners je nog wel gewoon zien, maar hoef je zelf niet de hele tijd naar je gezicht te kijken.

3. Je bent minder mobiel en hebt minder bewegingsruimte

Iets wat ook een grote rol zou spelen in Zoom-vermoeidheid, is dat je weinig beweegt en weinig ruimte hebt. “Tijdens face-to-face afspraken bewegen mensen,” zo legt Bailenson uit. “Ze gaan even rechtop staan, rekken zichzelf uit, kliederen een beetje op een notitieblok, staan voor een bord of lopen even weg om een glas water voor zichzelf te pakken.” Tijdens videomeetings is dit niet zo. Om ervoor te zorgen dat iedereen je goed kan zien, ben je beperkt tot een kleine ruimte om in te bewegen. En dat kan af en toe best vermoeiend zijn.

Dít kun je ertegen doen

Probeer jezelf wat meer bewegingsvrijheid te geven door je laptop verder van je af te schuiven en wat meer van je bureau af te gaan zitten. Probeer ook af en toe te switchen naar videobellen als je daar de gelegenheid voor hebt. Zo kun je ondertussen bijvoorbeeld een lekkere wandeling maken.

4. Non-verbale signalen zijn moeilijker te interpreteren

Non-verbale signalen zijn essentieel tijdens het voeren van een gesprek. Uit onderzoek blijkt dat je dit soort signalen in het echt veel beter kunt interpreteren dan op video. Daarnaast is het volgens Bailenson zo dat als jij degene bent die non-verbale signalen geeft, je extra moeite moet doen om dit over te kunnen brengen, wat dus extra energie kost. “Zelfs de manier waarop we tijdens het videobellen praten kost moeite.”

Dít kun je ertegen doen

Als je elkaar niet per se voor een gesprek de hele tijd hoeft aan te kijken, dan kun je best voorstellen aan je gesprekpartner(s) om even allebei je scherm uit te zetten zodat je elkaar alleen nog hoort. Draai vervolgens je rug naar je laptop en probeer dan zo de meeting te vervolgen. Zo hoef je even niet ‘aan’ te staan voor een ander.

Met deze 7 tips voorkom je onhandige momenten tijdens het videobellen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Mind Body Green. Beeld: Getty

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden