null Beeld

Lekker slapen? Zó lukt het!

Met deze 7 tips slaap je als een roos. En nee, schaapjes tellen zit er niet bij. Sex wel.

Heb je afgelopen nacht weer liggen woelen en piekeren? En je om 4 uur druk gemaakt dat je wakker lag en nog maar een paar uurtjes had om te slapen? Het is een bekend probleem bij veel vrouwen: 's nachts wakker liggen.

Maar je kunt zeker iets doen om beter te slapen. Met deze 7 tips slaap jij straks als een roosje:

1. Drink warme melk

Veel mensen denken dat je door een glaasje alcohol (een nachtmutsje) te drinken voordat je naar bed gaat beter slaapt, maar het tegendeel is waar. Wat wel werkt: een kop warme melk. In melk zit tryptofaan, een stofje dat je slaperig maakt.

2. Doe yoga of andere ontspanningsoefeningen

Van yoga is bewezen dat het ontspannend werkt voor je lichaam én je geest. Ideaal dus om te doen voor je gaat slapen! Door een rustige yogasessie gaat je hartslag en ademhaling omlaag, waardoor je ontspant. Als je niet van yoga houdt, zijn andere ontspanningsoefening ook goed: je kunt bijvoorbeeld je voeten om en om stretchen of diep ademhalen.

3. Doe je mobiele telefoon uit

Maar liefst 83% van de mensen slaapt met de mobiele telefoon op zijn of haar nachtkastje. Geen goed idee: niet alleen ga je later naar bed omdat je nog even zit te whatsappen, maar ook verstoort het licht van je telefoon een goede nachtrust. Zet 'm dus ruim van tevoren uit of laat 'm in de woonkamer liggen.

4. Maak je kamer donkerder

Zorg ervoor dat je slaapkamer donker genoeg is. In het donker maakt je lichaam melatonine aan, een stofje dat ons slaperig maakt en helpt om beter te slapen. Dim het licht in je slaapkamer een half uur voordat je naar bed gaat.

5. Zorg voor de juiste kamertemperatuur

De ideale temperatuur voor de slaapkamer is tussen de 15 en 20 graden. Dus zorg dat je kamer op de juiste temperatuur is. En als je koude voeten hebt, trek dan (slaap)sokken aan.

6. Luister relaxte muziek

Rustige muziek luisteren is ook bevorderlijk voor de nachtrust. Denk aan geluiden van het strand of yogamuziek. Maar je kunt ook, zonder muziek, mediteren in stilte. Voor je het weet, ben je in dromenland.

7. Last but not least... sex

De allerleukste manier om te zorgen dat je goed slaapt is om daarvoor een goede vrijpartij te hebben. Sex verlaagt het hormoon cortisol in je lichaam, dat gelinkt wordt aan stress. En omdat je oestrogeenwaarden juist toenemen door sex, kom je daarna makkelijker in de REM-slaap. Hierdoor slaap je dieper en ben je dus beter uitgerust als je wakker wordt.

Ook dokter Rutger geeft tips tegen slapeloosheid:

LEES OOK:

De beste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Bron: Elite Daily. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden