null Beeld

Libelle Legt Uit: kun je een eiwitshake beter voor of na het sporten drinken?

Als je de moeite neemt om naar de sportschool te gaan om krachttraining te doen, is het wel zo fijn als je de volgende dag zonder al te veel spierpijn op kunt staan. Mede daarom drinken sporters een eiwitshake na het sporten. Maar maakt het nog uit of je die shake vóór of juist ná je sportuurtje neemt? Libelle legt het uit.

Online redactie Libelle

Zo'n eiwitshake helpt je spieren sneller te herstellen na het trainen, wat wel zo fijn is als je bijvoorbeeld je benen en billen hebt getraind en de volgende dag nog wilt traplopen. Maar kun je het dan het best voor, tijdens of na het sporten drinken?

Wanneer je het best een eiwitshake kunt drinken

Volgens Amanda Steinberg, geregistreerd diëtist, verteert eiwit langzaam in je lichaam en dat kan problemen in je lichaam veroorzaken tijdens het sporten. "Het drinken van een eiwitshake voor een training kan je prestatie verminderen, omdat je je door de eiwitten misschien zwaar voelt." Maar medisch socioloog, trainer en schrijver Jeroen van der Mark denkt er iets anders over.

"Uit een meta-analyse blijkt namelijk dat het eigenlijk weinig tot niets uitmaakt of je een shake nuttigt voor of na de training. Het gaat om de totale eiwitinname over de gehele dag. De timing doet er dan ook weinig toe", vertelt hij op de website Fit. Wel heeft hij een paar nuttige tips.

Voor het sporten

Als je voor je training weinig eiwitten binnen hebt gekregen, kun je zo'n 45 minuten van tevoren een eiwitshake drinken, aldus Jeroen. "Zo heeft je lichaam voldoende aminozuren tot zijn beschikking om te herstellen."

Lees ook:

Libelle Legt Uit: Is het verstandig om te sporten als je nog spierpijn hebt?

Tijdens het sporten

Dit wordt niet aangeraden. Je zou meer hebben aan vocht en koolhydraten, waardoor je dus beter je flesje water kunt leegdrinken dan een shake naar binnen werken.

Na het sporten

Eet je zo'n twee tot drie uur voor de training niet, dan kun je het best een eiwitshake na het sporten nemen. Waarbij sommige mensen beweren dat je de shake echt moet nemen binnen een half uur na het sporten, maakt dat in de werkelijkheid niet echt uit. "Je lichaam herstelt sneller wanneer het niet alleen direct na de inspanning voldoende aminozuren naar de spieren kan transporteren, maar ook in de uren daarna", schrijft Jeroen. Ook Amanda is het hiermee eens. "Het consumeren van eiwitten kort na je training, of binnen drie uur na de training, is optimaal voor herstel."

Sportvlogger Lot (62) laat zien hoe je kunt sporten terwijl je zit:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Fit, Well + good. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden