null Beeld

Libelle Legt Uit: wat is hersenmist? En wat kun je ertegen doen

Iedereen kan weleens vergeetachtig of vermoeid zijn of weinig concentratie hebben. Blijven deze klachten langer aanhouden, dan kan dit duiden op hersenmist. Maar wat is dit eigenlijk?

En nog belangrijker: kun je er iets tegen doen? Kun je hersenmist met bepaalde aanpassingen verhelpen?

Prikkelbaar

Je bent plotseling wat vergeten of kun ineens niet meer op een woord komen, je voelt je vermoeid en je bent snel op je tenen getrapt. Dit wordt in de volksmond ook wel hersenmist of Brain Fog genoemd. Hersenmist wordt beschreven als verwarring, vergeetachtigheid en concentratieproblemen. Maar dat zijn niet de enige symptomen:

  • Je hebt problemen met het korte termijn geheugen
  • Je hebt moeite met het vinden van de juiste woorden
  • Je hebt moeite met plannen
  • Je ziet wazig
  • Je bent prikkelbaar
  • Je schrikt snel
  • Je hebt last van angstgevoelens
  • Je hebt een slechte concentratie
  • Je bent vergeetachtig
  • Je bent vermoeid
  • Je voelt je slap en duizelig
  • Je slaapt slecht
  • Je hebt veel hoofdpijn
  • Je hebt last van maag- en darmklachten
  • Je voelt je regelmatig somber
  • Je hebt weinig motivatie
  • Je hebt een laag libido

Oorzaak

Hersenmist is geen aandoening, maar eigenlijk een symptoom van een onderliggend probleem. Dit probleem is de manier van leven en daarom best lastig te verhelpen. Hersenmist kan ontstaan als je slecht slaapt, ongezond eet, weinig beweegt en veel stress hebt. Je hebt extra veel kans op hersenmist als je in de overgang of in de eerste fase van dementie bent. Ook als je een hoge bloeddruk hebt, last hebt van allergieën of een auto-immuunziekten hebt, loop je meer risico op Brain Fog.

Vitamine B12

Kortom: als je je herkent in de symptomen hierboven, is het tijd om je levensstijl aan te pakken. Probeer gezond te eten. Je hebt gezonde voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Probeer alcohol, suiker en cafeïne daarom te schrappen. Kies juist voor gezonde koolhydraten, eiwitten en goede vetten. Vooral een tekort aan vitamine B12 kan tot vermoeidheid en andere klachten leiden, dus zorg dat je voldoende zuivel, vlees, vis en eieren eet. Door gezond te eten en genoeg te drinken, krijg je je hersenen in top conditie en zul je zien dat je veel meer onthoudt en je concentratie beter wordt.

Sporten

Zorg daarnaast dat je lichaam en geest voldoende ontspanning krijgt. Stress is een belangrijke oorzaak van hersenmist. Gun jezelf soms wat me-time en probeer dan alle stress los te laten. En vind je het lastig om te ontspannen? Wellicht kunnen deze tips je helpen. En vergeet als laatste niet voldoende te bewegen. Je krijgt energie van sporten en bovendien maken je hersenen dopamine aan tijdens het sporten, wat goed is voor je humeur. Werkt dit allemaal niet? Neem dan bij twijfel en aanhoudende klachten altijd even contact op met je huisarts.

Last van vermoeidheid? Wanneer het slim is om naar de huisarts te gaan:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: De wenteltrap, Marie Claire. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden