null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Moeite met je stoelgang? Eet dan dít

Veel vrouwen hebben weleens last van een moeilijke stoelgang. Volgens het Voedingscentrum kun je al over verstopping praten als je minder dan drie keer per week naar de wc gaat voor een grote boodschap. Gelukkig kan voeding veel doen voor je darmen.

Kirsten BloemenGetty Images/iStockphoto

Het toverwoord voor een goede stoelgang is vezels. Vezels zorgen ervoor dat je lang vol zit en dat de darmen lekker in beweging blijven. En de volgende producten bevatten lekker veel van die vezels:

Bonen

Bonen zijn een gezonde manier om veel vezels binnen te krijgen. Zo bevatten 100 gram kidneybonen bijna 6,5 gram vezels. Kapucijners bevatten 8 gram vezels per 100 gram en gekookte bruine en witte bonen zelfs 11,33 gram.

Granen en zaden

Het verschilt natuurlijk per brood en de dikte van de boterham, maar een volkoren boterham levert gemiddeld 7 gram vezels op. Eet je liever yoghurt? Doe hier dan eens muesli, havermout, lijnzaad of tarwezemelen doorheen. Deze producten bevatten heel veel vezels. Bij 100 gram tarwezemelen krijg je zelfs 44 gram vezels binnen.

Gedroogd fruit

Vijgen en dadels zijn een lekker en gezond tussendoortje. En daar zijn je darmen het mee eens: gedroogde vijgen bevatten bijna 10 gram vezels per 100 gram en dadels zo'n 7,5 gram.

Noten

Een handje noten doen je darmen ook deugd: 100 gram gemengde noten brengt 6 gram vezels op.

Naast letten op je voeding kan het ook helpen om voldoende water te drinken, dus 1,5 tot 2 liter, en voldoende te bewegen.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Women's Health, Voedingscentrum. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden