Slapen Beeld Unsplash
SlapenBeeld Unsplash

Moeite met opstaan in de winter? De 85/15-regel kan je daarbij helpen

De donkere en koude ochtenden in combinatie met het thuiswerken maken het er voor veel mensen niet makkelijker op om 's ochtends snel uit bed te komen. De 85/15-regel kan je helpen bij het opstaan.

RedactieUnsplash

Als het jou altijd zonder problemen lukt om meteen na de wekker uit dat heerlijk warme bed te stappen, heb je deze tips niet nodig. Maar voor iedereen die elke ochtend weer alle kracht moet verzamelen om die eerste stap buiten het bed te zetten, kan deze regel opstaan voortaan een stuk makkelijker maken.

Genoeg slaap

Misschien een open deur, maar wel waar: zorg ten eerste dat je genoeg slaap krijgt. We weten allemaal heel goed hoe lang we moeten slapen om de volgende dag een beetje fris wakker te worden. Probeer je daar ook zoveel mogelijk aan te houden. De 85/15-regel kan je daarbij helpen.

Vaste slaaproutine

De 85/15 regel houdt het volgende in: zorg dat je 85% van de tijd op hetzelfde tijdstip gaat slapen en op hetzelfde tijdstip je wekker zet. 85% van de tijd komt neer op 6 dagen van de week. De overige 15% is gereserveerd voor de keren dat dit niet lukt. Op deze manier ontwikkel je een goede slaapcyclus. Een vaste slaaproutine draagt bij aan een goede nachtrust waardoor je zelfs op donkere, koude ochtenden zo naast je bed staat. Heb je moeite om een goede slaaproutine te creëren? Daar hebben wij genoeg tips voor.

Bron: Freundin.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden