null Beeld

Niet alleen maar een strakker lichaam: 6x dit zijn óók de voordelen van sport

Of we nu gaan fietsen, fitnessen of voetballen: sporten is meer dan een gezond of strak lichaam krijgen. Het werkt ook therapeutisch.

Meer dan je misschien denkt. Los van het plezier en de gezelligheid die sporten en bewegen biedt, geeft het een boost aan onze gezondheid waar geen pil tegenop kan.

1. Hardlopen tegen paniekaanvallen

"Voetballen is voor mij een medicijn. Ik heb veel dingen meegemaakt in mijn eigen land", zegt een Syrische asielzoeker in Nieuw in Nederland, een reeks filmpjes over wat sporten betekent voor nieuwkomers. "Als ik voetbal, vergeet ik die nare dingen. Sporten maakt je lichaam weer fris. En adem je diep in, dan is alle stress weg." Natuurlijk, tijdens het sporten blaas je stoom af en verdwijnen problemen tijdelijk naar de achtergrond door te focussen op iets anders – maar er gebeurt méér dan dat. Het is niet voor niets dat hardlopen als therapie wordt ingezet voor mensen met een depressie, angst- en paniekaanvallen en stress. Beweging zorgt namelijk dat het lichaam effectiever met angst en stress omgaat. Sterker nog, sporten heeft hetzelfde effect als antidepressiva, tonen neurobiologische onderzoeken aan. Het beïnvloedt de serotonine- en dopaminespiegels in ons brein. Het vult die neurotransmitters aan en herstelt de balans. En zodra je gaat sporten, stopt de aanmaak van stresshormonen.

2. Weerbaarheid

Ook op een andere manier werkt sport therapeutisch, zegt buurtsportcoach Idzard Pruiksma. Bij weerbaarheidstrainingen voor zowel kinderen als volwassen wordt dankbaar gebruikgemaakt van sport en spel om te ervaren waar je grenzen liggen. "Ook kun je een vertaalslag maken van wat je ervaart tijdens het sporten en bijvoorbeeld een paniekaanval. Als je rent, je hartslag omhoog gaat, je snel moet reageren en er veel prikkels zijn, wat gebeurt er dan precies in je lichaam? En hoe kun je weer rustig worden? Hoe breng je je ademhaling omlaag, naar je buik? Zo leren mensen: ik heb wél grip op situaties."

3. Zelfvertrouwen

Sporten – of dat nou hardlopen, volleyballen of hip-hop dansen in de sportschool is – vergroot het zelfvertrouwen: simpelweg omdat je leert doorzetten én al snel ervaart dat je meer kunt dan je denkt. "Wie aan teamsport doet, wordt ook assertiever en leert van zich afbijten. Bovendien kun je je in een team niet verstoppen, je moet je verantwoordelijkheden nemen", zegt Talje Dijkhuis. Zelfbeheersing, incasseren, discipline, het zijn allemaal vaardigheden die worden geleerd door het sporten.

4. Steviger op je benen

Naast kinderen, bewegen ook ouderen te weinig, zegt Dijkhuis: "Bij mensen boven de 65 à 70 jaar zien we vaak een bepaalde bezorgdheid en onwetendheid, bijvoorbeeld: is al dat sporten wel goed voor mijn hart, kan ik dat wel? Maar bewegen is juist goed voor hen. Dan lopen ze bijvoorbeeld minder risico om te vallen."

5. Van sterke botten tot geen burn-out

Bovendien slaap je beter door regelmatig te sporten en helpt het bij het voorkomen van depressies en burn-out, obesitas, diabetes type 2, hartziekten, hoge bloeddruk, beroerte en bepaalde vormen van kanker. Hardlopen, maar ook iets alledaags als traplopen, versterkt gewrichten en botten. Daardoor worden onze botten minder snel broos bij het ouder worden.

6. Kwieke hersenen

En dan houdt regelmatig trainen ons óók nog scherp en helder van geest. Het stimuleert de ontwikkeling van de hersenen en verbetert onder meer het concentratievermogen, blijkt uit verschillende studies. Ook kunnen mensen die regelmatig sporten makkelijker schakelen tussen verschillende taken en beter informatie verwerken en onthouden. Overigens geldt: hoe meer je beweegt in je leven, hoe beter je op latere leeftijd zulke ‘denktaken’ kunt uitvoeren.

Gewoon in de natuur

Goed nieuws voor wie geen zin heeft om de hardloopschoenen aan te trekken of zich naar een sportschool te begeven: op steeds meer plekken in steden of de natuur worden we geprikkeld om te bewegen. Zo zijn er voor kinderen meer groene schoolpleinen die uitdagen om te spelen (in tegenstelling tot een betonnen jungle van louter stoeptegels). Voor volwassenen en ouderen zijn er beweegtuinen met fitnesstoestellen (zoals de Beweegtuin in Hatert en de Fit4Life Beweegtuin in Dalfsen) en Kwiek Beweegroutes, met stoeptegels waarop afbeeldingen staan van simpele oefeningen. Bankjes langs de route dienen om te strekken en langs straatpaaltjes kun je prima slalommen. Maar je kunt natuurlijk ook een fikse boswandeling maken of gezellig gaan dansen.

Dus waar wachten we nog op?

Sporten met beperking

Niet alleen voor gezonde volwassenen is beweging heel belangrijk. Voor kinderen met een lichamelijke beperking is sporten júist heel erg goed. Sport versterkt hun spieren waardoor ze soms minder last van lichamelijke klachten hebben. Daarnaast vergeten ze door zich in te spannen voor even de verschillen tussen hen en hun gezonde leeftijdsgenootjes. Om te laten zien hoe belangrijk beweging is, ging Libelle rolstoeltennissen met tieners met een lichamelijke beperking.

Tekst gaat verder onder de foto

null Beeld

Commercieel redacteur Jony Gruijters: “Heel mooi om te zien dat de kinderen een rolstoel totaal niet als belemmering zien. Ze hebben plezier in de sport en zijn ontzettend behendig met de stoel. Ik was ongeveer net zo oud als deze kinderen toen ik zelf begon met tennissen. Het is zo’n fijne manier om lekker actief bezig te zijn. Ik deed ook een aantal oefeningen mee in de rolstoel, lastig hoor. De Esther Vergeer Foundation doet echt fantastisch werk!”

Marketingmanager Carola Maassen van den Brink: “Ik neem mijn petje af voor deze kinderen. Ze moeten aan zoveel tegelijkertijd denken: rollen, racket vasthouden, slaan, timing etc. Het meedoen in een rolstoel ging mij niet gemakkelijk af. De kinderen waren allemaal zo open, vrolijk en vol energie. Dat werkte enorm aanstekelijk. Ik vond dit fantastisch om mee te maken. Jammer dat ze dit niet doen in mijn woonplaats. Anders had ik me direct aangemeld als vrijwilliger voor de Esther Vergeer Foundation.”

Brandmanager Nicole Boekema: “Het was zo leuk om mee te lopen met de Esther Vergeer Foundation. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar. Je zag de kinderen opfleuren, even nergens aan denken en alleen maar bezig met die bal en het racket. En bij elke goed geslagen bal zag je ze glunderen. Ik heb zelf de rolstoel ook nog even getest. Hoe licht en wendbaar het ding ook was, het viel toch niet mee om er snel mee te bewegen.”

De redactie in actie zien? Bekijk dan hier de video:

Meer over dit onderwerp lezen? De nieuwe Libelle ligt nu in de winkel.

Tekst: Marlies Jansen. Beeld: iStock

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden