null Beeld

Nieuwe hype in dieetland: het Whole30-dieet

Een dieet dat je leven in slechts 30 dagen kan veranderen: dat klinkt aantrekkelijk! Op Instagram wordt het Whole30-programma bejubeld met miljoenen foto's van lekker eten en strakke buikjes. Maar is dit hippe dieet wel zo'n goed idee? We vroegen het voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein.

Het Whole30-programma werkt als volgt: 30 dagen lang vermijd je een hele lijst aan voedingsmiddelen, zoals suikers, granen, zuivel en peulvruchten. Daarnaast is het in die 30 dagen strikt verboden om op een weegschaal te gaan staan, of om je lijf op een andere manier te meten.

Verboden lijst

De lijst met voedingsmiddelen die je niet mag eten of drinken is lang:

- alle toegevoegde suikers en zoetstoffen. Dus ook geen stroop, honing, stevia, et cetera.

- alcohol, ook niet als het verwerkt is in een gerecht.

- alle soorten granen, zoals tarwe, rogge en haver. Maar ook geen rijst, mais, bulgur, boekweit en quinoa. En ook geen zemelen, kiemen of zetmeel dat gemaakt is van granen.

- alle soorten peulvruchten.

- geen pinda's of pindakaas.

- geen soja, ook geen sojasaus, tofu of tempeh.

- alle soorten zuivel, of het nou van koemelk, geitenmelk of schapenmelk is. Met uitzondering van geklaarde boter of ghee.

- carrageen, mononatriumglutamaat of sulfieten.

Puur en biologisch

En wat mag je dan wel eten? Vlees, vis en zeevruchten, eieren, veel groente en fruit, azijn, kokosolie of olijfolie, gedroogde vruchten, noten en zaden. Het dieet raadt pure, biologische producten aan, zonder wat voor toevoeging dan ook.

Meer energie

Het Whole30-programma claimt dat het dieet je metabolisme herstelt en je immuunsysteem een boost geeft. Ook zou je smaak veranderen en je verlangen naar ongezonde snacks verdwijnen. Aanhangers van het dieet zijn lyrisch en zeggen dat ze niet alleen zijn afgevallen, maar ook beter slapen en meer energie hebben.

Snel afvallen

We vroegen diëtiste Wendy Walrabenstein hoe ze tegen het dieet aan kijkt. "Het Whole30-dieet kan je scharen onder de diëten die laag in koolhydraten zijn, of 'low carb'. Voordeel van dergelijke diëten is dat je er snel gewicht mee verliest. Nadeel is dat het een dieet is, tijdelijk dus", zegt Walrabenstein. "De meeste mensen blijken een dieet laag in koolhydraten niet lang te kunnen volhouden. Na het dieet komen ze vaak weer snel in gewicht aan. Mijn voorkeur gaat uit naar een verbeterd voedingspatroon, dan hoef je geen dieet te volgen."

Overdreven

De voedingsdeskundige vindt het overdreven om zó veel voedingsmiddelen uit je dagelijkse dieet te schrappen. "Natuurlijk val je af van dit dieet, je moet stoppen met ontzettend veel producten! Voor de meeste cliënten in mijn praktijk is het stoppen met toegevoegde suikers, alcohol en kaas al meer dan voldoende voor een groot resultaat. Dan hoef je daarnaast echt niet ook alle goede vezels uit diverse granen en peulvruchten weg te laten."

Smaak verbetert

Walrabenstein ziet wel wat goede elementen in het Whole30-programma, vooral het vermijden van toegevoegde suikers. "Suiker is geen gif, maar veel mensen zijn niet bewust van de hoeveelheid suiker die ze stiekem binnenkrijgen. Mijn ervaring is ook dat het gedurende langere tijd vermijden van toegevoegde suikers ook je smaak verbetert. Een gewoon koekje smaakt ineens veel zoeter dan vroeger."

Prikkelbaredarmsyndroom

Voor sommige mensen zou het dieet wel goed kunnen werken, denkt Walrabenstein. "Mensen die bepaalde gezondheidsklachten hebben, zoals het prikkelbaredarmsyndroom (PDS, ook wel spastische darm genoemd), zouden het misschien weleens goed kunnen doen op dit dieet. Ik zou deze groep mensen echter willen adviseren om gewoon eens naar een diëtist te stappen. Voor deze klachten is namelijk ook het wetenschappelijk veel beter onderzochte FODMAP-dieet ontwikkeld. Dit eliminatiedieet blijkt bij veel patiënten tot een duurzame afname van hun klachten te leiden."

null Beeld

Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO: Zo creëer je optisch een smallere taille.

Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden