null Beeld

Om déze reden hebben vrouwen veel vaker slaapproblemen dan mannen

Ligt jouw partner iedere avond in no-time te slapen, terwijl jij steeds uren naar plafond blijft staren? Hoe frusterend dat ook het is, dit komt vaker voor dan je denkt. Vrouwen hebben namelijk twee keer zoveel kans op slaapproblemen.

Dit heeft onder andere met onze hormonen te maken.

Hormonen uit balans

Slapen is een hormonaal proces, zegt slaapexpert Annelies Smolders. Aan HLN.be legt ze uit dat het daardoor niet heel gek is dat vrouwen meer kans op slaapproblemen hebben dan mannen. Mannen hebben namelijk een stabiel hormoonpatroon, terwijl dit bij vrouwen constant fluctueert, bijvoorbeeld tijdens je menstruatie. En wanneer je hormonen uit balans zijn, is het een stuk moeilijker om in slaap te komen.

Slaapcyclus

Toch zijn het niet de vrouwelijke hormonen, zoals oestrogeen of progesteron, die de slaapproblemen veroorzaken. Vooral de disbalans en interactie tussen het slaaphormoon melatonine en de hormonen serotonine en adrenaline hebben invloed op je slaapcyclus.

Het heeft dus niet zoveel zin om naar je menstruatiecyclus te kijken om erachter te komen wanneer je precies last hebt van je slaapproblemen. Het verschilt namelijk per vrouw hoe je hier op reageert. De een slaapt beter in de premenstruele week, terwijl de ander dan juist de hele nacht wakker ligt. Bovendien kunnen sommige vrouwen pas bij een zwangerschap last krijgen van slaapproblemen, terwijl anderen dan juist béter slapen. Er is geen touw aan vast te knopen.

Niet te laat opstaan

Maar wat kun je dan het beste tegen slapeloosheid doen? Volgens slaapexpert Smolders is structuur het allerbelangrijkste. Sta bijvoorbeeld elke dag rond hetzelfde tijdstip op. Wil je een keer uitslapen? Dat kan, maar doe dit dan liever niet langer dan anderhalf uur. Verder raadt Smolders aan om overdag voldoende naar buiten te gaan, want zonlicht is belangrijk voor je dagritme.

Slaperig

Ga daarentegen wel pas slapen als je ook daadwerkelijk slaperig bent. Iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaan kan helpen, maar als je nog niet moe bent dan is de kans alsnog groot dat je eerst uren naar het plafond ligt te staren. En probeer trouwens ook zoveel mogelijk blauw licht te vermijden voor het slapengaan, want dit licht is de vijand van het slaaphormoon melatonine.

Slaapproblemen komen ook tijdens de overgang veel voor. Pien en Juul delen 10 tips voor een heerlijke nachtrust:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN.be. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden