null Beeld

Onderzoek toont aan: zó kun je in 2 minuten je concentratie verbeteren

Vind je het lastig om je concentratie vast te houden? Door te bewegen kun je je concentratie een boost geven. En blijkbaar heb je slechts 2 minuten nodig om daar de vruchten van te plukken.

Een paar minuten wandelen, hardlopen of fietsen kan namelijk het verschil al maken. Door kort maar intensief te bewegen kan het geheugen en de concentratie van volwassenen tot wel 2 uur lang gestimuleerd worden. Dat blijkt uit een recent onderzoek naar de hersenactiviteit na een training.

Kortetermijn

Onderzoekers hebben hiervoor 13 onderzoeken tussen 2009 en 2019 geanalyseerd. Al deze onderzoeken gingen over de kortetermijneffecten van fietsen, lopen en hardlopen op de geestelijke gezondheid van 18- tot 35-jarigen.

"We ontdekten dat een matige tot intensieve training van 2 minuten tot een uur het leervermogen en de opslag in het geheugen verbetert voor maximaal 2 uur", legt onderzoeksleider dr. Peter Blomstrand uit. En dat is goed nieuws!

Problemen oplossen

De trainingen en herstelperiodes van 5 minuten waren zelfs gekoppeld aan een verbeterd vermogen om problemen te herkennen en op te lossen. Ook zorgt het voor een betere concentratie en sterkere verbale vaardigheden. Hier heb je tussen de 30 en 120 minuten profijt van.

Dopamine

Hoewel er meer onderzoek nodig is om alle verbanden tussen hersenactiviteit en cardiotraining te begrijpen, zijn deskundigen die bij de analyse betrokken waren van mening dat de voordelen deels te wijten zijn aan het feit dat er dopaminereceptoren worden geactiveerd tijdens inspanning. Van dopamine is bekend dat het stofje helpt bij cognitieve functies zoals onthouden, leren en je concentreren. Bovendien verbeter je je bloedsomloop en de toename van bloed en zuurstof in je hersenen door tijdens het training je hartslag te verhogen.

Meer bewegen

Kortom: merk je dat je concentratie even wat minder is? Ga even kort wandelen, touwtje springen, hardlopen of fietsen. Je zult vanzelf merken dat je daarna een stuk fijner, frisser en actiever voelt. Sowieso is het heel verstandig om tijdens het werken regelmatig even op te staan. Zó vaak moet je per dag minstens opstaan uit je bureaustoel.

Ook de juiste voeding kan je concentratie een boost geven. Eet dít voor de beste concentratie (en dit juist niet):

Hoera, Libelle is genomineerd voor website van het jaar 2020. Help jij ons naar de overwinning? Stemmen kan hier.

Bron: Well+Good. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden