null Beeld

Onderzoek wijst uit: avondmensen bewegen minder dan ochtendmensen

Je hebt vroege vogels en echte avondmensen. Het verschil moet er zijn. Maar wist je dat je slaapritme ook effect heeft op hoeveel je beweegt op een dag?

Online redactie Libelle

Iedereen heeft een uniek slaapritme, maar uit een nieuw Fins onderzoek blijkt dat je slaapgewoontes invloed hebben op je gezondheid. Dit hangt blijkbaar zelfs samen met hoeveel je overdag beweegt.

Drie types

Iedereen heeft een biologische klok. In tegenstelling tot een normale klok, houdt niet elke biologische klok dezelfde tijd of hetzelfde tempo bij. Op basis van algemene voorkeuren voor de ochtend of avond, behoren mensen tot verschillende groepen. Dit worden ook wel chronotypes genoemd. Er zijn drie verschillende chronotypes: ochtend, dag en nacht. Ochtendmensen worden meestal heel vroeg wakker en voelen zich vooral alert in de voormiddag. Dagtypes staan meestal iets later op en kunnen zich ook na de lunch nog goed focussen. En avondmensen blijven het liefst zo lang mogelijk in hun bed liggen en voelen zich pas later op de avond écht wakker.

Je hoeft niet je hele leven één bepaald type te zijn. Bij de meeste mensen verandert dit gedurende je leven. Zo zijn kinderen vaak vroege voegels, tieners juist avondmensen en behoren veel volwassen tot de dagtypes.

Smartwatch

Aan dit onderzoek van de wetenschappers van de University of Oulu in Finland hebben meer dan 5000 proefpersonen meegedaan. Zij hebben vragenlijsten beantwoord en medische tests gedaan. Ook kreeg elke deelnemer een smartwatch mee die ze twee weken lang moesten dragen. Zo konden de wetenschappers hun fysieke activiteiten bijhouden.

Verschil in mannen en vrouwen

Wat blijkt? Avondmensen bewegen duidelijk minder dan de rest. Zelfs als er rekening gehouden wordt met hun beroepen, sociaal-economische status en hun gezondheid. We hebben het hierbij niet over daadwerkelijk sporten, maar gewoon bewegen. Vroege vogels zitten minder stil. Bij mannen is het gemiddelde verschil 30 minuten en bij de vrouwen staat de teller op 20 minuten.

Als je 's ochtends makkelijk opstaat, sta je overdag dus ook makkelijker op om even de benen te strekken. “Deze studie bevestigt dat de verschillende slaaptypes een verrassende invloed kunnen hebben op de rest van ons leven”, zegt Laura Nauha, doctoraatsstudent aan de University of Oulu en hoofdauteur van deze studie.

Mogelijke redenen

Er is nog geen duidelijke reden waarom ons chronotype de hoeveelheid beweging zo beïnvloed. Al heeft Nauha wel een idee: "Avondmensen hebben pas ’s avonds en ’s nachts veel energie, maar dan is het buiten donker. Fitnesscentra zijn vaak al gesloten, dus daar kan je ook niet gaan sporten. Nog een mogelijke factor: omdat ze ’s nachts moeilijk kunnen slapen, voelen ze zich overdag meer vermoeid. Dat kan ook verklaren waarom ze minder bewegen."

Libelle's Yasmine ging een week lang om 10 uur naar bed en zo vond ze het:

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: New York Times. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden