null Beeld

Ook zo moe na een thuiswerkdag? Deze oefening gaat je helpen

In de meeste gevallen zitten we nog steeds hele dagen aan ons bureau. Door tussendoor af en toe een stoelyoga-oefening te doen, verbetert je concentratie én word je energieker. Paula Jap Tjong van Stoelyoga Nederland legt uit hoe het werkt.

Wat maakt stoelyoga anders dan ‘gewone’ yoga?

“Bij stoelyoga kun je op je (bureau)stoel blijven zitten en je gewone kleren aanhouden. Je hebt verder niets nodig en dat maakt het makkelijk om tijdens het werk een korte, simpele oefening te doen. Even goed uitrekken, je ogen ontspannen, diep ademhalen… Eigenlijk is het een vergadering met jezelf. Je staat stil bij hoe jij je op dat moment voelt. Wat wil je lichaam je vertellen? Voel je spanning in je nek of schouders? Is het een chaos in je hoofd? Door dit minuutje voor jezelf te nemen, word je je eerder bewust van opgebouwde spanningen en klachten.”

Hoe werkt het precies?

“Door tijdens de werkdag een aantal keer een oefening met volle aandacht uit te voeren, zorg je dat alle informatie en prikkels uit het kortetermijngeheugen worden verplaatst naar het langetermijngeheugen. Hierdoor kun je je na deze korte pauze beter concentreren. Daarnaast verander je tijdens de oefening even van houding, ook heel belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 41% van de thuiswerkers fysieke klachten heeft door het vele zitten in dezelfde houding.”

Kost dat niet heel veel tijd?

“Nee hoor, helemaal niet. Hoe vaker hoe beter, maar zelfs met 4 keer een minuutje per dag ervaar je al verandering. In het begin werkt het goed om een wekker te zetten of te kiezen voor een specifiek moment. Zelf doe ik mijn oefeningen bijvoorbeeld iedere keer als ik naar het toilet ga. Ik zet mijn beide voeten stevig op de grond en vraag mezelf hoe ik me voel. Hoe is mijn ademhaling? Hoe voelen mijn spieren? Datzelfde kun je ook doen als je een kop koffie voor jezelf zet.”

Wat als het nou niet lukt om te ontspannen?

“Of je nou de Dalai Lama bent of nog nooit gemediteerd hebt, iedereen heeft last van afleiding. Het is helemaal niet erg als je tijdens een oefening tóch denkt aan dat mailtje dat je nog moet sturen of de was die in de machine moet. Merk het op en probeer weer terug te gaan naar je ademhaling. Als je vaker oefent zal het makkelijker worden om die focus te vinden.”

Oefenen maar!

Paula maakte een speciale Kantooryoga-oefenset met 28 verschillende stoelyoga-oefeningen. Wij mogen er alvast een paar met je delen.

Oefening 1: yoga-ademhaling

Adem met volle aandacht. Voel hoe je adem zachtjes door je neusgaten binnenkomt en je buik, ribbenkast en borstkas langzaam vult. Adem uit door je neus en voel hoe je buik, ribbenkast en borstkas weer dalen; laat ze volledig leeg worden. Pauzeer even aan het eind van je uitademing en zink in de stilte van dat moment voordat je weer aan je volgende bewuste inademing begint.

null Beeld

Oefening 2: flankstrekking

Schuif je stoel aan je bureau en zit goed rechtop. Laat je onderarmen op je bureau rusten, je ellebogen blijven onder je schouders. Pak beide ellebogen vast. Adem in, plaats je rechterhand op het midden van je achterhoofd, je rechterelleboog wijst opzij. Adem uit, buig met een rechte rug naar links terwijl je de linkeronderarm in het bureau duwt om je van het bureau weg te strekken. Blijf hier drie verdiepende ademhalingen en wissel van kant. Herhaal de oefening gedurende één minuut. Ontspan en voel wat je voelt zonder oordeel.

null Beeld

Bekijk ook deze video van Paula waarin ze de basishoudingen uitlegt.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock, Stoelyoga Nederland

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden