Libelle Beauty cadeaubox met 77% korting!

Zoek binnen:

Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd

Hanteer bij het opruimen van het huis de regel: Kan het in 2 minuten? Doe het dan meteen!

De START-methode is niet meer en niet minder dan een manier om orde aan te brengen. Door het afwerken van een rijtje vaste handelingen ontstaat overzicht en ruimte. En dat geeft een opgeruimd gevoel. De methode is toepasbaar op alle ruimten, of het nu gaat om een kast, een zolder, een keukenla of het postvak van je mail.

Advertentie

Stap 1 Sorteren

Om op te ruimen, moet je eerst een doel bepalen. Welke ruimte, welke kast, welke lade neem je onder handen? Zie je als tegen een berg op tegen het opruimproces, begin dan met iets kleins. De schuur als eerste project is een behoorlijke klus, dus misschien kun je beginnen met de gereedschapskist. Ook de complete zolder is een onoverzichtelijk project dat niet op een druilerige zaterdag is af te ronden, maar een van de kasten of dozen daar is goed haalbaar binnen een redelijke tijd. Is het doel bepaald, dan is het een kwestie van alles op een hoop gooien en sorteren. Maak handige stapeltjes, bijvoorbeeld:

* Stapeltje ‘weg’, stapeltje ‘houden’, stapeltje ‘twijfel’ (lees ook het kader ‘opruimen voor gevorderden’).

* Stapeltje ‘herstellen’, stapeltje ‘onbruikbaar’, stapeltje ‘bewaren’.

* Stapeltje ‘nooit meer nodig’, stapeltje ‘af en toe nodig’, stapeltje ‘vaak nodig’.

De START-methode toepassen op de mailbox? Maak om te beginnen twee mappen aan waarin mails kunnen worden opgeborgen: ‘nog beantwoorden’ en ‘archiveren’.

Stap 2 Troep weggooien

Hoe de stapels ook heten, er zal er altijd eentje zijn met spullen die niet meer nodig zijn. Wees rigoureus en doe ze meteen weg. Zeker als het echt om onnodige en kapotte spullen gaat. Is het nog bruikbaar voor anderen, zet het dan apart en bedenk een nieuwe bestemming: rommelmarkt, weggeefwinkel of Marktplaats. Mails die niet meer nodig zijn, kunnen natuurlijk gewoon in de prullenbak.

Stap 3 Alles een plek geven

Geef alle spullen een logische plek. Een doos vol herinneringen kent waarschijnlijk geen logische opstapeling. Maar in een kast met verschillende spullen mogen de dingen die regelmatig worden gebruikt natuurlijk op grijphoogte vooraan en de rest achteraan. Een kledingkast kan worden ingedeeld op kleur en/of soorten kleding (vesten, jurken, zomer/winter et cetera).

Voor mails geldt: maak bewaarmappen met duidelijke namen aan in de inbox, bijvoorbeeld ‘projecten’, ‘privé’, ‘geldzaken’, ‘school’, ‘vrienden’, ‘familie’.

Stap 4 Reorganiseren

Bij Stap 3 blijkt misschien dat er opbergcassettes, mapjes of dozen nodig zijn. Maak een boodschappenlijst met de benodigde ruimte-verdelers: ordners voor papieren, een schoenendoos voor oude ansichten, een fotoalbum voor al die foto’s, plastic kratten voor speelgoed, kledinghoezen, schoenenzakken, etuis. Alles wat de ruimte overzichtelijker, gezelliger, efficiënter ingericht en meer georganiseerd maakt. Hoe duidelijker de bestemming van een opruimplek, hoe makkelijker het is om een ruimte ‘clean’ te houden. Hebben sommige mailtjes een onduidelijk of onlogisch onderwerp? Hernoemen en doorsturen aan jezelf.

Stap 5 Taken bijhouden

Eens per jaar een grote schoonmaak waarbij ook het hele huis wordt opgeruimd, is een manier om alles bij te houden. Maar efficiënter en bevredigender is natuurlijk dat de orde blijft gehandhaafd. Reserveer daarvoor wekelijks een beetje tijd. Vijf minuten is al genoeg voor een groter project als een logeerkamer. Belangrijk is dat spullen die in een bepaalde ruimte horen daar ook worden neergelegd, al is het misschien niet meteen op de goede plek. Maak een verzamelplek en werk die eens per week door. Dat is in no time gedaan en alles is weer aan kant. Een trap vol gestreken wasgoed of verdwaalde prulletjes? Laat alle huisgenoten hun eigen spullen meenemen en op de juiste plek leggen. Kortom: verdeel de taken en maak iedereen verantwoordelijk voor z’n eigen kamer en eigendommen. Maak ook elke dag de inbox van je mail leeg volgens bovenstaande methode.

Leren organiseren

De START-methode werd bedacht voor de cursus Organizing van Libelle Academy. Deze cursus is online te volgen. Naast de START-methode geeft de online cursus handvatten en tips voor een opgeruimd leven. De cursus bestaat uit zes modules en is te bestellen via www.libelleacademy.nl voor slechts € 32,95.

Opruimen voor gevorderden

  1. Er is een categorie spullen die alsmaar groter wordt in de loop van ons leven. In die categorie bevinden zich spullen die een eigen verhaal vertellen en emotionele waarde hebben. Deze categorie vergt een bijzondere aanpak als het om opruimen gaat. Een stappenplan met tips voor de gevorderde opruimer.
    Nodig een kordate vriendin uit om een dagje te komen helpen.
  2. Verzamel alle spullen met emotionele waarde op één plek. Dan hebben we het natuurlijk niet over de koekoeksklok van grootvader, maar wel over het badeendje van een inmiddels puberend kind en het lelijke vaasje dat een tante ooit cadeau gaf.
  3. Houd zelf niets vast, dat vergroot de band met een voorwerp maar. Laat die vriendin de spullen stuk voor stuk omhoog houden en verdeel alles in drie categorieën: weg, twijfel, houden.
  4. Ga dan nogmaals door de categorie twijfel. Probeer nog minstens eenderde deel weg te doen.

Zo ziet deze week (14 juli t/m 20 juli) eruit volgens jouw numeroscoop

Numeroscoop

Er is een gloednieuwe week aangebroken. Dus tijd voor een nieuwe numerologische weekvoorspelling. Ben jij benieuwd wat jou deze week te wachten staat?

Numerologie is een studie over de getallen in je leven. Het is een eeuwenoude wiskundige wetenschap die gebaseerd is op het idee dat het hele universum een systeem is dat te ontrafelen valt naar basiselementen: nummers. Gebeurtenissen en persoonlijkheden ontwikkelen zich niet in het wilde weg, maar hebben samenhang en betekenis. De getallen helpen ons om onszelf en de wereld om ons heen beter te begrijpen.
Numerologie werkt

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien