null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Paniek- of angstaanval? Met dít simpele trucje krijg je het onder controle

Bijna 4% van de Nederlanders heeft weleens last van paniek- of angstaanval. Het is geen pretje wanneer je zo'n aanval krijgt, maar gelukkig hebben artsen en psychologen een truc bedacht waardoor je de aanval kunt beheersen.

Kirsten BloemenGetty Images

Het heeft alles te maken met je hersenen afleiden.

Focus

Mensen die een paniek- of angstaanval krijgen, zijn al snel geneigd om zich te focussen op wat er dat moment in hun lichaam gebeurt. Niet gek, want een heel akelig gevoel overvalt je op dat moment, maar beter kun je je focussen op een object in de ruimte waar je op dat moment bent.

Details

Door je heel intensief te focussen op een object, hebben je hersenen minder tijd om zich te focussen op de negatieve gedachten je hoofd. Neem dus een onderwerp, bijvoorbeeld een bloempot of de schoenen van iemand die bij je in de buurt is, en zeg in je hoofd (of hardop als je dat fijner vindt) alles wat je ziet, tot in de allerkleinste details. Benoem de vorm, kleur, onderdelen, het motief, het materiaal, etc. Als het goed is, verdwijnt je paniek- of angstaanval op deze manier langzaam naar de achtergrond.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: Jan magazine. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden