Pas déze trucjes ’s ochtends toe en je wordt een gelukkiger mens  Beeld Getty Images
Pas déze trucjes ’s ochtends toe en je wordt een gelukkiger mensBeeld Getty Images

Pas déze trucjes ’s ochtends toe en je wordt een gelukkiger mens

Geluk komt in de slaap. Daarom pakken we ze ook zo ontzettend graag, die horizontale uren. Iets minder leuk vinden we het worden zodra we moeten opstaan en de eerste verplichtingen en verantwoordelijkheden zich aandienen. Maar er zijn trucjes om je ochtenden vederlicht en goedgemutst te beginnen. Lees maar even mee.

Milou WindhorstGetty Images

Ben jij ook zo iemand die meteen na het ontwaken haar telefoon erbij pakt om te checken wat de wereld de afgelopen nacht allemaal heeft bewogen? En dat vervolgens de hele dag blijft doen, want: verslaafd aan vluchtige dopaminepieken? Je hebt dit artikel op het juiste moment aangeklikt, want het is tijd om daar korte metten mee te maken. Maak kennis met ‘de dopaminevrije ochtend’, een methode die je op de lange termijn een gelukkiger mens maakt. Zo creëer je ’m:

1. Blijf met je grijpgrage vingers van je telefoon af

Spring niet gelijk in de dopamine-achtbaan zodra je je ogen opent. Daarmee willen we zeggen: laat je telefoon ’s nachts in de woonkamer liggen en gun jezelf een prikkelvrije ochtend. Of in elk geval een prikkelvrij uur. Pak een warme douche, eet een eitje en kijk dáárna pas wat je hebt ‘gemist’. Een andere fijne manier om de dag te beginnen, is door een dagboek bij te houden. Schrijf op waar je mee zit (dan ben je dat maar vast kwijt), wat je bezighoudt (heb je doelen die je wilt bereiken?) en hoe je er een mooie, productieve dag van gaat maken (een positieve mindset is alles).

2. Houd je vingers ook uit de buurt van het koffiezetapparaat

Wat voor je smartphone geldt, gaat ook op voor koffie: het laat dopamine (en adrenaline) in je hersenen vrijkomen. Je zenuwstelsel krijgt een spreekwoordelijke schop onder z’n hol, je hartslag gaat omhoog en je wordt alert. Die staat kun je echter ook op een natuurlijke wijze bereiken, mits je lichaam en geest even de tijd geeft om wakker te worden. De boost die je van cafeïne krijgt, is bovendien tijdelijk. Na verloop van tijd word je ervan afhankelijk en lijkt het alsof het je beter helpt presteren, terwijl in werkelijkheid je cognitieve functies achteruitgaan als je het níét drinkt.

3. Ontbijt als een koning

Voeding is de brandstof voor je interne motor. Net zoals je je auto niet op frituurvet laat rijden, verwacht je niet van je lichaam dat het optimaal functioneert als je er suikerbommetjes in gooit. Denk aan Cruesli, witte boterhammen met hagelslag en meer van dat soort ellende. Ze zorgen voor een snelle piek en vervolgens even zo snelle crash in je bloedsuikerspiegel. Die crashes gaan gepaard met energiedipjes en een suf gevoel, waardoor je sneller bent geneigd wéér naar suikerrijke voeding te grijpen. Kies liever voor een eiwitrijk ontbijt met voldoende vezels, zodat je lang(er) verzadigd en energiek blijft. Kwark met fruit of een gebakken eitje, iemand?

Bron: Freundin

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden