null Beeld

Rammelende maag ná het eten? Deze voeding maakt je hongerig

Heb je soms een rammelende maag in plaats van een verzadigd gevoel na het eten? Dat klinkt gek, maar is toch echt een klacht waar sommigen mee kampen. De reden kan het eten van bepaalde voedingsmiddelen zijn. Déze voeding maakt namelijk juist hongerig.

Het hebben van een knorrende maag heeft te maken met voedsel en het hebben van een lege maag, maar het betekent niet per se dat je altijd iets moet eten. Dat zit namelijk zo: zodra je een hap van je eten neemt, begint je spijsvertering. Op een gegeven moment komt het voedsel in het onderste gedeelte van de maag terecht. Hier wordt het gekneed, fijngemalen en goed vermengd met het maagsap. Vervolgens gaat het door naar je darmen.

Gassen

Als je maag eenmaal leeg is, kan het doorgaan met kneden en fijnmalen. Omdat er geen voedsel meer is om te verteren, worden de gassen in je maag eigenlijk ‘gekneed’ en daar komt dat rammelende geluid vandaan. Je maag blijft net zo lang doorgaan met het kneden en pompen van die gassen, tot de maag weer iets heeft om te verteren.

Eetpatroon

Soms kunnen voedingsmiddelen dat hongergevoel en een rammelende maag versterken. Het gaat niet om groente en fruit, maar om voedingsmiddelen die erg lekker zijn. Als je geregeld honger hebt na het eten, is het wellicht een slim idee om onderstaande voeding uit je eetpatroon te schrappen.

Wit brood

Niks lekkerder dan een wit puntje met hagelslag, nietwaar? Toch is het eten van wit brood niet zo handig, want het maakt je hongerig. Volkoren producten zijn daarom een betere keuze. De complexe koolhydraten die erin zitten zorgen namelijk dat je langer een verzadigd gevoel houdt.

Gezouten tussendoortjes

Na het eten van chips, gezouten nootjes of popcorn met zout hebben veel mensen zin in iets zoets. Dit komt door de snelle koolhydraten die erin zitten. Ze geven een piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een fikse daling. Hierdoor hunkert je lichaam naar energie, en dat koppel je het snelst aan zoete voeding vol suiker.

Smoothies

Vermeende gezonde smoothies stillen de honger ook niet zo snel. Dit komt doordat er in de drankjes veel fruitsuikers, maar weinig vezels of pulp zitten. Het effect? Je bloedsuikerspiegel schiet omhoog en daalt daarna direct weer, waardoor je overblijft met weinig energie en een hongerig gevoel.

Alcohol

Dit is geen voeding, dat weten we. Toch maakt alcohol je ook snel hongerig, zelfs als je borrelt op een goedgevulde maag. Het drinken van drie glazen alcohol doet het hormoon leptine namelijk al met 30% dalen. Dit hormoon bestrijdt je hongergevoel. Daarnaast daalt ook het hormoon glycogeen, wat ervoor zorgt dat je meer zin krijgt in koolhydraten.

Eerste hulp bij een eetbui: zo blijf je een hongeraanval de baas.

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland!

Bron: Marie Claire, Margriet. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden