null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Relativeren kun je leren: zó stop je dat gepieker

Ben jij iemand die altijd veel aan het tobben is en zich snel zorgen maakt? De een is beter in relativeren dan de ander, maar gelukkig kan iedereen het leren.

Kirsten BloemenGetty Images/iStockphoto

Probeer bijvoorbeeld (een van) de volgende dingen te doen als je aan het piekeren bent:

Inleven

Ken jij iemand die wel heel goed kan relativeren? Leef je eens in in die persoon. Hoe zou deze persoon reageren op de situatie waar jij mee zit? Zou deze persoon bij de pakken neer zitten of het probleem aanpakken?

Als je iets naars meemaakt, zit je vaak alleen nog maar met de situatie in je hoofd. Door het probleem van een afstand te bekijken en uit je gevoel te stappen, kun je vaak beter relativeren. Je ziet sneller in dat het probleem wel meevalt of goed op is te lossen.

Dagboek

Houd een positief dagboek bij waarin je elke dag 3 situaties opschrijft die je goed hebt aangepakt die dag. Dit hoeven geen grote dingen te zijn; dat je een superlekkere lasagne hebt gemaakt telt ook al. Wanneer je je verdrietig voelt of je zorgen maakt, kan het helpen om je positieve dagboek door te lezen. Wedden dat je je meteen een stuk beter voelt?

Slaap

"Slaap er eens een nachtje over", hoevaak hebben we die zin wel niet gehoord? Toch is het zo: door de volgende ochtend met een frisse blik naar jouw probleem te kijken, kun je vaak uit je emoties stappen en de situaties nuchterder benaderen.

Humor

Lachen is het beste medicijn, dus probeer de situatie waarover je piekert eens met humor te bekijken. Overdrijf de situatie eens of haal je voorval uit z'n context en plaats het in een andere. Zo zie je vaak makkelijker in dat de situatie heus niet zo erg is als dat het lijkt.

Toekomst

Wat ook kan helpen, is jezelf af te vragen hoeveel invloed hetgeen wat er gebeurd is nog heeft over een half jaar. Grote kans dat de situatie dan allang voorbij is en dat je inziet dat het sowieso goedkomt.

Confrontatie

Ben je weer eens aan het malen over dingen? Schrijf je gedachten eens op. Vaak zul je zien dat je denkt in: dit is gebeurd, dus nu zal dat volgen en als dát gebeurt, gebeurt dit. Het kan verhelderend werken om naar je gedachten te kijken en op te schrijven wat er nog meer zou kunnen gebeuren.

Dit kan je helpen inzien dat heus niet elke gedachte uit gaat komen en dat het geen zin heeft om te piekeren over dingen die nog niet gebeurd zijn.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Goed gevoel. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden