null Beeld

Sonjabakkert Sonja Bakker? De dieetgoeroe hield een eerlijk eetdagboek bij

Wat eten experts op het gebied van voeding en afvallen eigenlijk zélf? Dieetgoeroe Sonja Bakker, Tessa Moorman van The Green Happiness en Claartje Schröder van foodness.nl hielden een week lang een eetdagboek bij. Zonder te sjoemelen!

Online redactie Libelle

Sonja Bakker

Latte macchiato, bananenbrood, wijntje

Sonja Bakker (45) is gewichtsconsulent. Na haar eerste boek, Bereik je ideale gewicht, sloeg heel Nederland aan het sonjabakkeren. Haar nieuwste kookboek, Bella Italia deel 2, is net uit.

  • Maandag

Ontbijt

Mijn vriend Barry en ik staan altijd om zeven uur op en drinken dan een glas verse jus d’orange. Om halfnegen neem ik een tosti ham/kaas. Daarna ga ik een uur sporten in de sportschool.

Lunch

Ik lunch vaak bij Wonders in Bergen, daar hebben ze de lekkerste kipsalade met avocado. Ik neem er een glas muntthee bij.

Tussendoor

Een banaan, en dan Beer de hond uitlaten in het bos.

Avond

We eten broccoli, spruitjes en een biefstuk. Om negen uur maakt Barry voor ons samen een schaaltje met gemengd fruit.

  • Dinsdag

Ontbijt

Vandaag neem ik om halfnegen een lekkere latte macchiato met een plak bananenbrood in Bij Merel, ons favoriete koffietentje in Bergen. Daarna laat ik Beertje een uur lang uit op het strand.

Lunch

Een uitsmijter bij Strandpaviljoen Noord.

Tussendoor

Ik ben druk bezig achter mijn pc en eet tussendoor een appel en twee mandarijnen.

Avond

Barry heeft een lekkere bloemkoolpizza gemaakt. De bodem is van bloemkool, erop broccoli, kip, een uitje, paprika, rode saus en een ei. ’s Avonds nemen we nog een glas witte wijn met ijsklontjes.

  • Woensdag

Ochtend

Om halfnegen wandel ik weer naar Bij Merel voor de lekkerste koffie met een plakje bananenbrood. Daarna ga ik naar de sportschool.

Lunch

Ik heb een afspraak in Amsterdam en lunch in een restaurant: tonijnsalade zonder stokbrood, met een kop muntthee.

Tussendoor

In de namiddag komt een vriendin langs. We nemen een glaasje witte wijn met ijsklontjes en ik besmeer wat toastjes met hummus.

Avond

Een salade en een Italiaanse wrap uit mijn nieuwe kookboek Bella Italia, erg lekker. We gaan vanavond een serie kijken en nemen er een schaaltje paprikachips en een flesje vitaminewater bij.

  • Donderdag

Ochtend

Ik drink mijn geliefde latte macchiato in Bij Merel en neem er een bakje Griekse yoghurt bij met granola, banaan en wat honing. Ik ga direct door naar de duinen met Beertje, waar we ruim anderhalf uur wandelen. Daarna is mijn hoofd heerlijk leeg.

Lunch

Thuis rooster ik twee boterhammen. Ik prak een avocado met wat halfvolle mayo, zout en peper en smeer dit op de boterhammen. Dan bak ik twee roereitjes, en als laatste leg ik er een plakje gerookte zalm op.

Tussendoor

Ik zit ik de hele middag achter mijn pc te schrijven en eet tussendoor twee crackers met hummus en paprika.

Avond

We gaan uit eten bij restaurant De Bokkesprong. Vooraf paling op toast, daarna sliptong. Ik laat de patat staan, maar drink er wel twee wijntjes bij.

  • Vrijdag

Ochtend

Om negen uur neem ik een bakje Griekse yoghurt met blauwe bessen en honing.

Lunch

Ik ben pas om twee uur thuis na een meeting. We besluiten ergens een tapasplankje te bestellen met een wit droog wijntje om het weekend te vieren. De gezelligheid neemt de overhand en om zes uur zijn we twee wijntjes en twee glazen spa rood verder...

Avond

Even langs de supermarkt voor boodschappen: pasta met zalm en garnalen en een lekkere salade. We drinken er een glas rode wijn bij. ’s Avonds ploffen we op de bank met een flesje vitaminewater - ik zit nog behoorlijk vol van de pasta.

  • Zaterdag

Ochtend

Ik wandel rond halftien naar Bij Merel voor latte macchiato en een vers sapje van wortel, appel en gember. Daarna lopen Barry en ik een uur met Beertje in het bos.

Lunch

We gaan lekker lunchen in restaurant Bergen Binnen. Ik bestel tom kha kai, pittige Thaise kokossoep, met stokbrood.

Tussendoor

Met zoon Bram naar de bioscoop: popcorn en cola light.

Avond

Ik kijk in de koelkast en besluit soep te koken van alles wat ik nog heb. Ik maak eerst bouillon en pureer alle groenten. Daarna voeg ik kip en vermicelli toe. Lekker met afbakbroodjes. ’s Avonds krijgen we visite en neem ik een glas rode wijn.

  • Zondag

Ontbijt

We slapen uit en wandelen daarna met de hond naar Bij Merel voor een gezond sapje en haar heerlijke koffie.

Tussendoor

Op bezoek bij mijn vader, de koffie en appeltaart staan al klaar.

Lunch

We fietsen naar het strand en waaien lekker uit. Bij Strandpaviljoen Noord bestel ik een broodje zalm en een glas vers sap.

Avond

Uit eten bij ’t Parkje in Bergen. We bestellen oesters met een fles witte wijn. Daarna eet ik kabeljauw met garnalen en kreeftensaus. De patat laat ik staan. In de loop van de avond ploffen we op de bank. Mijn zonde is dan toch het bakje paprikachips, maar ik geniet ervan.

Tessa Moorman

Havermoutje, kaki’s, pure chocola

Diëtist en holistisch voedingsdeskundige Tessa Moorman (29) runt samen met Merel von Carlsburg The Green Happiness, een platform vol inspiratie voor een bewuste, veganistische levensstijl.

  • Maandag

Ontbijt

Ik start de dag altijd met een halve liter water met het sap van een citroen óf een druppel essentiële citroenolie. En om de week fris te beginnen, gaat er een bos bleekselderij door de juicer. Mijn ontbijt is een havermoutje met kaneel, rozijnen, een lepeltje manukahoning en wat essentiële gemberolie. Plus appeltjes met kaneel en OnGuard essentiële olie.

Lunch

Op kantoor maak ik vaak iets voor het hele team, dit keer een salade met vegan kip. We eten er brood en rijstwafels met hummus bij.

Tussendoor

Er worden nieuwe vegan koekjes bezorgd om te proeven. Veel te lekker, dat worden er twee. Later neem ik nog twee stukje pure chocolade (mijn verslaving).

Avond

Ik heb nog geroosterde pompoen en pastinaak in de koelkast liggen, dus het eten is snel klaar. Ik bak wat tempé op en maak er een bowl van met verse spinazie en tahindressing.

  • Dinsdag

Ontbijt

Ik ga eerst sporten, dus ik maak m’n havermoutje klaar (zelfde recept als gisteren) maar neem het in een bakje mee en eet na het sporten op kantoor.

Lunch

Extra lange bijpraatlunch met Merel. We hebben afgesproken bij SOIL of Amsterdam en ik bestel de Middle Eastern bowl met veel groente en kikkererwten. We kunnen het niet laten en willen ook een toetje, dus we delen een plak bananenbrood en home-made vegan snickers.

Tussendoor

Mijn favoriete fruit: een kaki.

Avond

Vorige week heb ik een grote pan boerenkoolsoep gemaakt, een recept uit ons kookboek Your 50 Days of Green Happiness - wintereditie. Daar is nog van over, dus dat wordt de avondmaaltijd. Ik rooster er wat zoete aardappels bij.

  • Woensdag

Ik werk vandaag vanuit huis en ben extra vroeg opgestaan voor wat me-time, om te mediteren en alvast wat van m’n to-do-lijstje af te werken. Daardoor heb ik extra vroeg honger, dus om zeven uur zit ik al aan het ontbijt.

Ontbijt

Ik maak weer havermout, nu met geraspte rode biet, dadels en pecannoten. Ook dit is een recept uit 50 Days.

Tussendoor

Een kaki.

Lunch

Restje boerenkoolsoep, en er staat nog wat couscoussalade die mijn zus heeft gemaakt in de koelkast (ik woon met haar samen). Ik voeg wat extra spinazie en pompoen toe.

Tussendoor

Voordat ik naar yoga fiets, eet ik twee dadels en een stukje pure chocolade.

Avond

Ik ben laat en heb honger, dus ik haal een meergranenbroodje in de supermarkt. Thuis beleg ik dat met hummus, spinazie en gebakken paddenstoelen.

  • Donderdag

Ontbijt

Ik maak een smoothie van spinazie, bleekselderij, diepvriesmango, ananas, havermelk en een grote schep groene poeders, dat is een mix van vitamines en mineralen, maar ook onder meer aminozuren, vezels en probiotica. Die smoothie neem ik mee naar kantoor, voor na het sporten.

Lunch

Veel te lang vergaderd, honger! Bij lunchroom Vegabond om de hoek halen we een salade met granen en een vegan quiche. M’n collega haalt bij het andere tentje om de hoek wraps met muhamarra, een dip op basis van geroosterde paprika met walnoten, én chocola. Ook kunnen we het niet laten om vegan cheesecake mee te nemen. Heerlijk allemaal – en eigenlijk te veel.

Avond

Ik ga vanuit kantoor naar een workshop en daarvoor komt een vriendin langs, dus we eten als avondmaaltijd samen de restjes van de lunch op. Komt het toch goed uit dat er wat over was.

  • Vrijdag

Ontbijt

Vannacht ben ik blijven slapen bij m’n vriend. Hij woont vlak bij ons kantoor, dus dat is lekker makkelijk. We doen eerst wat kundalini yoga en meditatie, daarna ga ik naar kantoor. Daar maak ik havermout met kaki.

Lunch

Er is niemand op kantoor en ik heb veel te doen, dus ik pak snel iets wat nog in de koelkast ligt: muhamarra en een halve komkommer. Ik eet er rijstwafels bij.

Tussendoor

Ik haal een matcha latte en bananenbrood bij lunchroom Vegabond.

Avond

Ik ga met vrienden naar Zaal 100: voor een klein bedrag eten wat de pot schaft. Vooraf krijgen we bloemkoolsoep, daarna taco’s met bonen, rijst en groenten en als toetje appel-speculaascrumble. Superlekker, vers en vegan.

  • Zaterdag

Ontbijt

Ik slaap weer bij mijn vriend. Hij moet vroeg weg en maakt voor mij ook alvast ontbijt: een havermoutje met bevroren fruit, matcha en nootjes.

Lunch

Onverwachts een vroege lunch met een vriendin die net weer terug is in Nederland. We gaan naar Greenwoods. Het is daar altijd druk, want je kunt er echt lekker veganistisch eten. Ik heb net ontbeten, dus ik neem een groene salade met quinoa.

Tussendoor

Een kaki met een stukje pure chocola. Daarna ga ik de zolderkamer verven, samen met een vriendin.

Avond

Na het verven gaan we naar Ecstatic Dance in de Odessa, een schip. Het begint om zeven uur, dus voor die tijd eten we een snel noedelsoepje. Als we rond middernacht thuiskomen, nemen we nog een dadel en wat chocola.

  • Zondag

Ontbijt

Mijn vriendin is blijven logeren, dus we doen rustig aan. Ik duw weer een bos bleekselderij door de juicer voor een extra groot glas bleekselderijsap. Daarna bak ik pannenkoekjes, een recept uit ons 50 Days-kookboek. Als topping warm ik appel op met OnGuard essentiële olie, kaneel en pecannoten.

Lunch

Ik heb afgesproken met een vriendin in Utrecht. We gaan naar Karibu, waar we een bietensapje drinken en een tomatensoep en broodje seitan delen.

Tussendoor

Op het station haal ik voor straks een groene smoothie en een Nakdbar, een reep van fruit en noten.

Avond

Vanmiddag heb ik geleerd om kisir te maken, dat is bulgursalade, van een leuk Turks stel dat al onze boeken heeft en waar ik laatst een workshop essentiële oliën gaf. Ik krijg een grote bak mee naar huis. ’s Avonds eet ik dus kisir met verse spinazie, tomaten en kastanjes die ik nog in de koelkast heb liggen.

Claartje Schröder

Pindakaas, smoothies en cacao nibs

Claartje Schröder (31) is foodblogger en founder van foodness.nl, een online platform over duurzaam leven en gezond eten.

  • Maandag

Ontbijt

Ik ben fan van toppings, want elke maaltijd moet een feestje zijn. Ik maak pap van havermout, geprakte banaan en wat havermelk en ga los met toppings: rauwe cacao nibs, een flinke schep pindakaas en een snufje kaneel. Erbij een kop groene thee.

Tussendoor

Een appel met pindakaas. Klinkt gek, maar echt, pindakaas kan óveral op/in/bij.

Lunch

Als lunch eet ik een omelet van drie eieren met de restjes uit de koelkast: spinazie, een halve paprika en twee plakjes geitenkaas. Plus een beetje sambal.

Avond

Ik heb trek na een les bikram yoga en maak groentefrietjes in de oven van knolselderij, wortel en pastinaak - gewoon zo’n zak uit de supermarkt. Mayonaise erbij, een salade van rucola, tomaat en balsamicoazijn, smullen!

  • Dinsdag

Ontbijt

Magere kwark met muesli, kiwi en een halve banaan.

Lunch

Ik eet op kantoor drie volkoren speltcrackers met avocado, zout en peper.

Tussendoor

Een appel en een handje gemengde noten met rozijnen.

Avond

Ik eet bij een vriendin die pad Thai maakt: gewokte noedels met kip, paprika en taugé. Erbij 1,5 glas witte wijn. Daarna vier stukjes melkchocolade.

  • Woensdag

Ontbijt

Na mijn yogaoefeningen maak ik een groene smoothie met banaan, amandelmelk, spinazie en boerenkool (proef je niets van als je een goede blender hebt), twee dadels en cacaopoeder. Een uur later heb ik alweer trek. Ik rooster twee boterhammen en besmeer ze met Nutella.

Lunch

Omdat ik op locatie werk, eet ik in een bedrijfsrestaurant: twee tosti’s met kaas en ketchup.

Avond

Ik kom laat thuis en ben te moe (lees: te lui) om te koken. Mijn diner is een samengeraapt zooitje van wat er nog in de koelkast ligt: rauwe worteltjes, een bak pittige houmous, vega bonenballetjes en wat geroerbakte groenten. Later neem ik nog een bakje kwark met hagelslag en een halve banaan.

  • Donderdag

Ontbijt

Twee geroosterde volkoren boterhammen met avocado en een snufje zout.

Lunch

Een salade van Hüttenkäse, tonijn uit blik en in blokjes gesneden appel, met twee volkoren crackers.

Tussendoor

Cappuccino met havermelk en twee energiereepjes die ik opgestuurd heb gekregen om te proeven (zwaar werk hoor, foodblogger zijn).

Avond

Groene curry met vis, peultjes, broccoli en krieltjes in kokosmelk. Erbij zilvervliesrijst en een lepel sambal.

  • Vrijdag

Ontbijt

Havermout met banaan, kaneel en cacao nibs. Erbij een glas verse jus.

Tussendoor

Twee mandarijnen en stukje chocola.

Lunch

Roerei met spinazie, feta en lenteui.

Tussendoor

Een volkoren boterham met pindakaas en plakjes banaan.

Avond

Na mijn pilatesles ga ik uit eten. Ik bestel een gigantische geitenkaassalade en friet met mayo, drink een glas rode wijn én een van mijn lievelingscocktails: Moscow Mule. Die maak je van Smirnoff wodka, gemberbier en limoensap.

  • Zaterdag

Ontbijt

Voor ik ontbijt, volg ik een les hot yoga. Daarna bak ik banaanei pannenkoekjes, die ik eet met honing en blauwe bessen uit de vriezer. Ik zit zo vol dat ik pas ’s avonds weer trek heb.

Tussendoor

Een kop filterkoffie, een cappuccino en veel water.

Avond

Het restje curry van donderdag. ’s Avonds nog twee koppen thee en twee mandarijnen.

  • Zondag

Ontbijt

Een boterham met pindakaas en plakjes banaan en een boterham met avocado.

Lunch

Een smoothiebowl van appel, diepvriesframbozen, spinazie, chiazaad, amandelmelk en een paar scheppen havermout. Erover rauwe cacao nibs en pompoenpitten.

Avond

Ik bestel sushi: miso soep, een rol met ebi tempura en eentje met pittige tonijn, zeewiersalade en sashimi van makreel en paling. Een perfecte zondag!

Wil jij zelf graag wat bewuster eten? Diëtiste Wendy legt je alvast het verschil uit tussen goede en slechte koolhydraten.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Dit wil jij niet missen! Meld je aan voor de Daily Update!

Tekst: Merel Brons. Beeld: iStock.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden