null Beeld

Strak in het badpak: 8 valkuilen om héél ver omheen te lopen

Zodra de zomer aanbreekt schieten veel vrouwen in lichte staat van paniek. Grote XL-truien maken plaats voor luchtige zomerjurkjes en niets-verhullende badkleding. Als je daarom besluit vanaf nu extra op de lijn te letten, is het slim om rekening te houden met deze 8 valkuilen.

Susan Dalstra

Van crashdiëten val je weliswaar snel af, maar slim is het natuurlijk niet. De pondjes zitten er dan binnen no time weer aan. Als je ook na de zomer graag fit en slank door het leven wil, moet je het toch echt anders aanpakken. Mijd onderstaande punten en dikke kans dat je dieet een (blijvend) succes wordt.

De 8 grootste valkuilen:

1. Een knipperlichtrelatie met je dieet

Je staat op de weegschaal, ziet dat je weer iets bent aangekomen. Je besluit dat het nu echt over is met de pret. De koekjes en chips komen het huis niet meer in en gemotiveerder dan ooit werk je je rondje af in de sportschool. Hartstikke goed, maar het is de kunst om het vol te houden.

Beschouw je dieet niet als een eenmalig avontuurtje, maar zie het als een duurzame relatie. Je dieet heeft geen begin- en einddatum. Het is niet een kwestie van een weekje de koolhydraten laten staan of 30-dagen durend fitnessprogramma afdraaien als je voor de lange termijn gaat.

Ga daarom niet voor een cyclische benadering, maar vind een manier van lijnen die het hele jaar door voor je werkt. Zie het als een lifestyle, een gewoonte. Langzaam, stabiel en consistent wint het in dit geval altijd van snel en onregelmatig.

2. Voor hippe gezondheidstermen vallen

Vetvrij, suikervrij, organic, vrije uitloop, minder zout, extra antioxidanten: zodra er zo’n term op de verpakking staat te schreeuwen, oogt het al snel gezond. Hoewel het heel verstandig is om zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten, is bewustzijn het belangrijkst.

Als het suiker- of vetvrij is, kunnen er nog steeds een hoop calorieën in zitten. En uiteindelijk komt vetverlies nog altijd aan op calorieën. Het gaat erom dat je meer calorieën verbrandt dan dat je inneemt.

Heel veel hippe gezondheidstermen op een product betekent nog niet dat je er ongelimiteerd van kunt eten. Fruit blijft fruit, saus is saus en koekjes blijven koekjes. Wat er ook op de verpakking staat.

Lees ook: gezond afvallen? Geef antwoord op deze 6 vragen

3. Bepaalde voedingsstoffen uitsluiten

Voor sommige mensen is vet de duivel, terwijl anderen als de dood zijn voor koolhydraten, gluten of zuivel. Gewichtstoename valt alleen niet te wijten aan één bepaalde voedingsstof. Iedere voedingsstof speelt een cruciale rol om je lichaam goed te laten functioneren.

Vetten zijn belangrijk voor de hormoonproductie, verzadiging en het transport van bepaalde vitaminen door je lichaam. Koolhydraten heb je nodig om goed te presteren in de sportschool, het herstel en om je hersenen aan het werk te zetten. Proteïne is een van de belangrijkste bouwstenen van je lijf. Het herstelt je spierweefsel en maakt huid, haar en nagels mooi.

In plaats van een bepaalde voedingsstof uit te sluiten is het slimmer om te gaan voor een gebalanceerd voedingspatroon waarbij je van alle voedingsstoffen een beetje binnenkrijgt. Daarbij let je wel op je calorie-inname.

4. Geen aandacht besteden aan de stiekeme dikmakers

Bepaalde kruiden, specerijen, dressingsoorten en andere op het oog zo onschuldige toevoegingen aan je maaltijd, kunnen het afvallen echt in de weg staan. Dressings op zich zijn niet heel slecht, maar ze dragen wel substantieel bij aan het aantal calorieën.

Veel salades in restaurants bevatten daardoor al snel zo’n 500 tot 700 calorieën – wat behoorlijk veel is voor een salade. Afvallen zit hem vaak in de kleine dingen. Wees je daarom bewust van alles wat je aan je eten toevoegt, hoe verwaarloosbaar het ook lijkt.

5. Je voortgang baseren op externe factoren

Je gezicht lijkt een beetje pafferig dus het kan niet anders: je bent aangekomen. En dus ga je meteen minder eten en laat je de koolhydraten staan. Slecht idee. We doen het allemaal: bepalen wat we eten aan de hand van hoe je er die dag uit ziet. Dat is tricky, omdat je gevoelens en gedachtes met je aan de haal gaan. Hierdoor creëer je een zelfbeeld dat misschien niets te maken heeft met de werkelijkheid.

Als je een paar pondjes bent aangekomen, betekent het niet meteen dat je hebt gefaald. Slaap, stress, menstruatie en bepaald voedsel kunnen allemaal zorgen voor een tijdelijke gewichtstoename en een opgezet lijf. In al deze gevallen is er geen vet bijgekomen, maar houd je simpelweg vocht vast. Geen reden tot paniek dus.

6. Heel weinig eten

Als je zo min mogelijk eet, val je het snelst af. Helaas werkt het lichaam niet op die manier. Je lichaam ‘went’ aan de hoeveelheid voedsel die binnenkomt. Als je heel weinig eet, gaat het in de spaarstand en slaat het de energie die wel binnenkomt meteen op. Dit heeft vervelende gevolgen voor je metabolisme.

De werking van de schildklier gaat bijvoorbeeld achteruit. Als er minder voedingsstoffen binnenkomen wordt de schildklier lui waardoor de energiebalans zoek raakt.

Weinig eten zorgt ook voor een afname van spiermassa. Als er niet genoeg voedingsstoffen binnenkomen gaat het lichaam spierweefsel afspreken om toch energie te krijgen. Daarnaast keldert het testosteron-niveau omlaag, wat weer resulteert in minder zin in sex. Slecht plan!

Lees ook: 5 redenen om te bewegen (én makkelijker af te vallen)

7. In het weekend alles eten wat los en vast zit

Als je doordeweeks alle snacks en drank hebt laten staan, mag je in het weekend best een bitterbal en een glas wijn. Af en toe iets lekkers als je daar echt zin in hebt is prima, maar in het weekend alles eten wat los en vast zit, is natuurlijk geen goed idee.

Van maandag tot en met vrijdag heel gezond eten om vervolgens los te gaan in het weekend zorgt ervoor dat je niet afvalt. Het weekend telt net zo hard mee als doordeweeks. Bedenk een voedingspatroon waarbij je af en toe te buiten kunt gaan aan je favoriete lekkernij zonder dat het meteen resulteert in twee dagen durend all-you-can-eat-feest. Onze oma's zeiden het al: alles met mate.

8. Je dieet je leven laten beheersen

Sla je uitnodigingen voor feestjes af en zie je vrienden minder omdat je bezorgd bent over je dieet? Denk je 24/7 aan eten? Als je bij ieder besluit afvraagt wat en of er gevolgen zijn voor je voedingspatroon, moet je even terug naar de realiteit. Als je leven in het teken staat van je dieet, gaat het je alleen maar tegenstaan – met alle gevolgen van dien.

Bron: Elite Daily/Julian Hayes. Beeld: Joost Govers

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden