null Beeld

Te druk? Deze verrassende dingen werken stressverlagend

Helaas is stress een onvermijdelijk onderdeel van het leven, maar chronische stress is niet gezond. Dan kan het namelijk onder andere je slaap, immuunsysteem, spijsvertering en voortplanting beïnvloeden. 

Er zijn verschillende manieren om stress op natuurlijke wijze te bestrijden. We zetten een paar (verrassende) dingen voor je op een rijtje:

Aromatherapie

De reukzenuw, die van je neus naar je hersenen gaat, geeft je je reukvermogen, maar speelt ook een rol bij het reguleren van het parasympathische zenuwstelsel. Deze zenuw stuurt ook signalen naar je delen van je hersenen die je emoties en stemming (en geheugen) kunnen beïnvloeden. Daarom kan aromatherapie ook werken om stress te verminderen. Sommige actieve stoffen in etherische oliën activeren de reukzenuw om de signalering te stoppen. Dit kan een kalmerend effect hebben op je hele lichaam. Met name lavendelolie kan je humeur beïnvloeden en het zenuwstelsel kalmeren. Ook kamille, citroen, wierook, bergamot, basilicum en Ylang Ylang kunnen helpen.

Bewegen

Door voldoende te bewegen maken je hersenen de stof endorfine aan. Deze chemische stof geeft je een goed gevoel en vermindert spanning. Uiteindelijk heeft beweging dus ook invloed op je stressniveau, je slaap en je zelfvertrouwen. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat lichaamsbeweging de manier waarop je met stress omgaat kan veranderen. Probeer dus wat vaker de trap te pakken in plaats van de lift. Of stap een of meerdere haltes eerder uit de metro en loop de rest van de weg naar je bestemming. Slechts 5 minuten sporten per dag kan helpen om stressverlagende effecten te stimuleren.

Thee

Het drinken van een kop thee is op zichzelf al ontspannend, maar de theebladeren in je kop thee kunnen ook vanuit fysiologisch oogpunt een grote invloed hebben op je stressniveau.

Voor een onderzoek hielden wetenschappers het cortisolniveau (stressniveau) bij van 2 groepen mannen. De ene groep dronk 4 keer per dag gedurende 6 weken zwarte thee en de andere groep dronk een placebo. Dit drankje leek voor de mannen op thee, maar bevatte geen theebladeren. Beide groepen werden vervolgens met opzet onderworpen aan stressvolle gebeurtenissen om te zien hoe ze reageerden. Na de periode van 6 weken had de thee-drinkende groep lagere cortisolspiegels dan de placebogroep. De theedrinkers konden ook sneller herstellen van stress.

Maar het zijn niet alleen de theebladeren die nuttig zijn tegen stress. Veel theesoorten worden gemaakt met kruiden, zoals lavendel of kamille, waarvan ook is aangetoond dat ze stressverlichtende eigenschappen hebben.

Hop

Je kent hop misschien als een van de hoofdingrediënten van bier, maar de plant wordt ook al eeuwen gebruikt als kruidenmiddel tegen stress en slaapgerelateerde problemen. Hoewel hop de cortisolspiegel niet direct lijkt te verlagen, hebben de bittere zuren in hop een kalmerend effect dat kan helpen stress en spierspanning te verminderen.

Vermijd cafeïne

Hoewel je zou denken dat cafeïne juist voor ontspanning en tegelijkertijd voor energie kan zorgen, stel je het probleem eigenlijk alleen maar uit. Cafeïne heeft een aantal positieve effecten, maar ook enkele nadelen als je er te veel van drinkt. In een onderzoek gaven wetenschappers gezonde mannen en vrouwen verschillende doses cafeïne op verschillende tijdstippen en ontdekten dat de cafeïne gedurende de dag cortisolspiegels verhoogde. Bovendien kan cafeïne je slaap verstoren, waardoor je meer last kan krijgen van stress.

Stress? Met deze 3 tips van een neuropsycholoog word je weer relaxt:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Body mind green. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden