null Beeld

Trage stofwisseling? Misschien heb je wel een tekort aan dít mineraal

Merk je dat je stofwisseling een stuk trager is geworden? Dan is het een goed idee om eens een bezoekje aan de huisarts te brengen en je bloed te laten testen. Want misschien is een tekort aan het mineraal zink wel de reden van je trage spijsvertering.

Anne-Flore Muller

Een gevarieerd dagmenu is natuurlijk erg belangrijk om voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen voor een gezond lijf. Maar wanneer je te weinig zink binnenkrijgt, kan dit je stofwisseling flink in de war schoppen.

Trage stofwisseling

Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Technische Universiteit van München. De onderzoekers ontdekten dat een zinktekort bij veel mensen voorkomt, en dat dit een grote impact kan hebben op de snelheid van je spijsvertering. Daarnaast zou een verlaagd zinkniveau ook voor een mindere eetlust zorgen.

Directe impact

Daniel Bruger leidde het onderzoek en legt uit hoe dit kan: "Er werden verschillende hypothesen afgeleid uit dit onderzoek, bijvoorbeeld dat een tekort aan zink directe impact heeft op je nervus vagus - een hersenzenuw die invloed heeft op je eetlust. Toch kan de ware reden voor deze verminderde eetlust veel simpeler zijn. Een tekort aan zink kan namelijk voor een ophoping van onverteerd voedsel in je maag-darmstelsel zorgen, wat uiteindelijk kan leiden tot minder honger."

Ongemakken

Naast dat een zinktekort invloed kan hebben op je eetlust en spijsvertering, brengt het nog meer ongemakken met zich mee. Wanneer je te weinig zink tot je neemt, neemt de kans op ontstekingen in je lijf toe en kan je lichaam meer moeite hebben met het opnemen van eiwitten. Ook kan het invloed hebben op de groei en ontwikkeling van weefsel en de werking van je immuunsysteem.

Voedingspatroon

Natuurlijk kun je supplementen nemen om ervoor te zorgen dat je voldoende zink binnenkrijgt, maar je kunt ook eens een blik werpen op je voedingspatroon. Eet je voldoende en gevarieerd genoeg? Rood vlees, kikkererwten, pompoenpitten, spinazie en schelpdieren zijn goede bronnen van zink. Ook kaas, noten en graanproducten bevatten zink, meldt het Voedingscentrum.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Women's Health, Voedingscentrum. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden