null Beeld

Vaak hoofdpijn? Laat deze voedingsmiddelen dan links liggen

Heb je geregeld last van hoofdpijn of migraine, maar weet je niet goed hoe dit komt? Wellicht heeft je voedingspatroon er iets mee te maken. Er is namelijk een aantal voedingsmiddelen die hoofdpijn kunnen veroorzaken, zegt orthomoleculair voedingsexpert Vivian Reijs.

Anne-Flore Muller

Bepaalde producten zijn namelijk zwaarder te verdragen voor je lichaam, wat tot een overbelaste lever kan zorgen. En dit kan ervoor zorgen dat er gifstoffen vrijkomen in je lichaam, met hoofdpijn als gevolg. Deze voeding valt daaronder:

  • Suiker
  • Chocolade
  • Noten
  • Koffie
  • Sojasaus (vooral de gezoete vorm)
  • Augurken
  • Haring
  • Gerookte zalm
  • Gerookte makreel
  • Varkensvlees

Hoofdpijn verlichtende voeding

Terwijl je sommige voeding dus beter tijdelijk kunt mijden als je vaak last van hoofdpijn hebt, is er gelukkig ook een lange lijst aan voedingsmiddelen die je juist wél kunt eten. Onderstaande dingen kunnen jouw hoofdpijn flink verminderen, al helemaal wanneer je ook veel groene thee of kamillethee drinkt.

  • Ansjovis, sardientjes, heilbot, makreel en zalm
  • Kip, kalkoen, konijn en rundvlees
  • Eieren
  • Taugé, linzen en erwten
  • Macadamia, hazelnoten en paranoten
  • Paddenstoelen
  • Bramen, frambozen, bessen en grapefruit
  • Veel groenten. Vooral asperges, artisjok, bladgroenten (behalve spinazie), broccoli, paksoi, koolraap, spruitjes, witlof, zeekraal en rozemarijn
  • Zilvervliesrijst, gierst en quinoa

Onverwachts trek? Dit zijn volgens diëtiste Wendy de gezondste snacks:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Vivonline. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden