null Beeld

Van deze voedingsstof krijgt driekwart van ons te weinig binnen

Magnesium helpt je hartslag regelmatig te houden en vermindert het risico op diabetes. Toch krijgt maar liefst 75% van de mensen niet genoeg van dit mineraal binnen.

Online redactie Libelle

Magnesium is een essentieel mineraal dat van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals: groene bladgroenten, peulvruchten, noten, zaden en granen.

Te weinig

Experts adviseren mensen van 18 jaar en ouder tussen de 310 en 420 mg magnesium per dag. Hoeveel precies, varieert. Dit is namelijk afhankelijk van geslacht en leeftijd.

Het zou niet moeilijk moeten zijn om ieder dag voldoende magnesium binnen te krijgen, aangezien genoeg producten er vol van zitten, aldus het Voedingscentrum. Toch blijkt uit Amerikaans onderzoek dat drie op de vier mensen te weinig van het mineraal binnenkrijgt.

Veel verschillende functies

Dit betekent niet gelijk dat je een magnesiumtekort hebt, maar de meesten krijgen niet genoeg binnen om optimaal te functioneren. Dit wordt ook wel magnesium-insuffeciëntie genoemd. Je lichaam is afhankelijk van magnesium voor het reguleren van bloedglucose en bloeddruk en het omzetten van voedsel in energie.

Daarnaast kan het binnenkrijgen van voldoende magnesium je angst- en stressreactie verminderen, je helpen sneller in slaap te vallen en je menstruatieklachten verlichten. Kortom: eigenlijk heeft elke cel in je lichaam magnesium nodig om goed te kunnen functioneren.

Ongezond

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die veel bewerkte voedingsmiddelen eten en dus veel geraffineerde granen, vetten en suikers binnenkrijgen, vaak de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium niet halen. Als je dieet meer op vlees is gebaseerd, extreem weinig koolhydraten bevat of juist veel vet of weinig bladgroenten, loop je het risico op een magnesiumtekort.

Bovendien heeft het drinken van koffie, frisdrank en alcohol invloed op de magnesium in je lichaam. Deze drankjes kunnen de opname van magnesium blokkeren, waardoor je voedingsstoffen alsnog niet binnenkrijgt.

Voedingsmiddelen

Om een tekort te voorkomen is het verstandig om meer van de volgende voedingsmiddelen in je dieet te stoppen:

  • Donkere bladgroenten (spinazie, snijbiet, boerenkool)
  • Noten (amandelen, cashewnoten, walnoten)
  • Zaden (pompoen, chia)
  • Volkorengranen (quinoa, havermout, volkorenbrood)
  • Peulvruchten
  • Vis (zalm, heilbot, makreel)
  • Avocado's

Altijd moe, prikkelbaar en stijve spieren? Misschien heb je last van een magnesiumtekort:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Well+good. Beeld: Getty Images

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden