null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vergeet het aantal uren dat je ‘moet’ slapen, want híer gaat het echt om

Je kent het vast wel: je gaat laat naar bed en rekent nog even uit hoeveel uur je nog kunt slapen. Of als je midden in de nacht ineens de slaap niet meer kunt vatten, bedenk je dat je nu wel écht in slaap moet vallen als je in ieder geval vijf uur geslapen wilt hebben.

Door smartwatches en apps op onze telefoons zijn we nóg geobsedeerder geworden door onze nachtrust. Je kunt dan immers precies bijhouden hoeveel uur je in dromenland bent geweest. Maar volgens deze slaaponderzoeker zijn we veel te veel bezig met hoeveel uur we slapen.

Vergeet acht uur slaap

Dat je het beste acht uur kunt slapen is zo'n beetje algemeen bekend. Toch hoeft dat helemaal niet, meent slaaponderzoeker Merijn van der Laar van de Universiteit van Maastricht. We zouden ons beter druk kunnen maken over hoe díep we slapen.

Volgens Van der Laar hebben de meesten zelfs aan 4,5 tot 5 uur slaap genoeg. Het gaat dan wel om goede, diepe slaap. Dus lig je vijf uur te woelen, dan ben je waarschijnlijk wel moe overdag.

Kwaliteit van slaap is belangrijker dan kwantiteit

Tijdens de nacht maakt je verschillende slaapfases door. Eerst doezel je in, de inslaapfase. Daarna volgt de lichte slaap. Dan komt de diepe slaap, je bent nu echt ver weg. Tijdens deze fase herstelt je lichaam en komen je hersenen tot rust. Tot slot de REM-slaap. Dit is de fase waarin je droomt en waarin je werkt aan je mentale gezondheid. In totaal duurt een slaapcyclus zo'n 90 minuten. Daarna word je vaak kort wakker voordat je weer aan een nieuwe cyclus begint.

"Op slaapgrafieken zien we dat mensen in de eerste 4,5 tot 5 uur van de nacht hun diepste slaap hebben. Dat is dus ook de slaap die je het hardst nodig hebt en die de meest verkwikkende werking heeft", zegt de slaaponderzoeker tegen het AD.

Zo zorg je dat je dieper slaapt

Hoe je de kwaliteit van je slaap kunt verbeteren en dus kunt zorgen voor betere, diepere slaap? Zorg dat je niet te veel stress hebt bijvoorbeeld. "Als je spannende of stressvolle dingen doet, bouwt zich gedurende de dag spanning op en dat houdt je ook ’s avonds alert en wakker", aldus Van der Laar.

"Je lichaam ervaart spanning of stress als een gevaarlijke situatie, en in die situaties is het evolutionair gezien niet handig om diep in slaap te vallen. Stel dat je in een omgeving slaapt met wilde dieren of vijandige stammen, dan wil je snel weer wakker kunnen worden, mocht het nodig zijn. Het is dan handiger om tussendoor af en toe wat lichter te slapen, omdat je op die momenten nog alert bent voor bedreigingen. Dat zien we nu nog steeds terug: als je een stressvolle dag hebt, slaap je lichter."

Als je slecht slaapt, kan het juist helpen om korter in bed te liggen. Laat de fixatie met zo lang mogelijk in bed liggen los, is het advies. "Dat levert alleen maar weer stress op. En het gaat uiteindelijk dus niet om het aantal uren dat je slaapt, maar om de kwaliteit van je slaap!”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD. Beeld: Getty Images

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden