null Beeld

Vier afvaltips die niéts met voeding of beweging te maken hebben

Als het op afvallen aankomt zijn artsen en onderzoekers unaniem: meer bewegen, minder eten. Hoe meer calorieën je verbrandt, hoe meer gewicht je verliest. Maar niet iedereen houdt van sporten - en de meesten wél van eten. Deze vier tips komen dan van pas.  

Redactie Libelle.nl

Zorg voor minder stress

Bij stress ga je cortisol produceren, een hormoon dat wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Gevolg van dat stresshormoon? Meer eetlust, weinig energie en behoefte aan in koolhydraten.

Wanneer je cortisolgehalte hoog is, sla je vet op, meestal op je buik. Zelfs wanneer je gezond eet en regelmatig beweegt is het mogelijk dat je minder snel buikvet kwijtraakt als je hoge cortisolwaardes hebt. Minder stress = sneller afvallen.

Ruim op

Woon je in een rommelige omgeving? Uit een studie naar snackgedrag (ja, je kunt van àlles bestuderen tegenwoordig) blijkt dat rotzooi en chaos om je heem leidt tot slechtere eetkeuzes. Deelnemers werden in twee groepen ingedeeld. Ze kregen koekjes, crackers en wortels en werden in twee ruimtes gezet: de ene in een schone omgeving, de andere in rommelige. De personen in de nette kamer hadden de meeste zin in wortels.

Er is wel een kanttekening bij te maken natuurlijk, mensen met smetvrees trekken heus weleens de wikkel van een reep chocola. Maar ach, baadt het niet dan schaadt het niet. Je huis is in ieder geval schoon huis.

Ruik aan pepermunt

Dit is zo simpel dat het te goed klinkt om waar te zijn, maar het ruiken van pepermunt zou positief hebben op hoe en wat je eet, volgens diëtiste Vanessa Rissetto. In haar studie aan de Wheeling Jesuit Universiteit werden vrijwilligers gevolgd die gedurende een periode van twee weken regelmatig aan pepermunt roken. Zij hadden minder honger, namen minder calorieën en aten minder suiker en vet. Uiteraard, het onderzoek is veel te klein om dat met zekerheid te kunnen beweren, maar het is zo makkelijk en goedkoop dat je net zo goed een rolletje in je zak kunt steken.

Slaap meer

Een aantal studies bij wijst uit dat mensen die kort slapen, meer aankomen dan mensen die langer slapen, schrijft het Voedingscentrum. Dat zou met leptine te maken kunnen hebben, een stofje dat ervoor zorgt dat iemand zich verzadigd voelt na het eten. Bij mensen die te weinig slapen zou minder leptine in het bloed zitten: wat ervoor zorgt dat je nooit echt vol zit.

Gewoon de hele dag in bed liggen en al slapend afvallen? Helaas. Er is vooral een verschil in gewicht bij mensen die echt heel kort slapen, dat wil zeggen vijf uur of minder. Wie aan de gemiddelde nachtrust van zeven à acht uur komt heeft niet veel aan een extra uurtje erbij. (Bovendien gaat het om zogeheten 'observationele studies'. Omdat bij dit soort onderzoeken vaak uit wordt gegaan van gegevens die door de proefpersonen zelf worden gerapporteerd, zijn de resultaten minder betrouwbaar dan bij onderzoeken die gecontroleerd en in een laboratorium worden uitgevoerd.) Als je al goed slaapt, zal meer slapen dus geen invloed hebben. Slaap je al een tijdje heel weinig of onrustig, dan kan een betere nachtrust er wel degelijk voor zorgen dat je minder eetlust hebt.

De Foodsisters weten hoe je afvallen combineert met koken voor een gezin:

Ook een idee: deze slanke en lekkere recepten waar je zó wat extra kilo's mee kwijtraakt.

Meer lezen over afvallen? Volg Libelle Lijnt Lekker op Facebook.

Bron: MyFitnessPal, dokterdokter, Voedingscentrum. Beeld: Getty.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden