null Beeld

Waarom de een wel een burn-out krijgt en de ander niet

Je hoort steeds vaker om je heen dat iemand met een burn-out thuis zit. Maar waarom is de een hier gevoeliger voor dan de ander?

Demi Schoenmakers

Allereerst: stress en burn-out zijn 2 heel verschillende dingen. Stress kan misschien wel de oorzaak zijn van een burn-out, maar dit hoeft niet te betekenen dat iedereen die stress heeft automatisch een burn-out krijgt.

Emotionele intelligentie

In Nederland ervaart maar liefst 17% van de werknemers klachten van een burn-out, vooral vrouwen en millennials. Maar waarom is de een gevoeliger voor een burn-out dan de ander?

Uit onderzoek is gebleken dat emotionele intelligentie ervoor kan zorgen dat je niet gevoelig bent voor een burn-out. Voor dit onderzoek hebben ze aan 35 ziekenhuisdirecteuren gevraagd hoe zij hun stressniveau zouden omschrijven. Hieruit blijkt dat 69% van de directeuren hun stressniveau als 'ernstig', 'zeer ernstig' of zelfs 'het ergst mogelijk' ervaarden. Terwijl de meerderheid geen burn-outklachten had. Dit kwam doordat zij een belangrijke eigenschap deelden waardoor ze hun stress onder controle kunnen houden: emotionele intelligentie.

Uitdaging

Emotionele intelligentie gaat over de manier waarop jij met emoties van jezelf of een ander omgaat. Wanneer je een lage emotionele intelligentie hebt, betekent dit dat je soms de neiging hebt neerslachtig of angstig te worden, je je snel obsessief zorgen maakt en overvallen wordt door je eigen emoties. Dit zijn tegelijkertijd ook kenmerken die voorkomen bij mensen met burn-outklachten. Terwijl mensen met een hogere emotionele intelligentie geneigd zijn om problemen op een systematische manier aan te pakken en als uitdaging te zien. Zij hebben veel minder kans een burn-out te krijgen.

Dus het heeft er allemaal mee te maken hoe jij omgaat met de emoties van jezelf en van een ander. Er zijn verschillende signalen die erop kunnen wijzen dat je tegen een burn-out aan zit. Maar kun je kalm blijven, stress de baas blijven en snel een gepaste oplossing bedenken? Dan is de kans groot dat je minder gevoelig bent voor een burn-out.

Het is voor iedereen belangrijk dat je emotionele intelligentie elke dag blijft oefenen en verbeteren. Hiervoor heb je een paar simpele, maar doeltreffende oefeningen:

1. Blijf kalm

Probeer niet de bron van je eigen stress te zijn. Wees dus niet te hard voor jezelf. Probeer je perfectionisme te minderen en haal rustig adem als je in paniek begint te raken. Door kalm te blijven, kun je je emoties de baas blijven.

2. Zwakke punten erkennen

Het is belangrijk om te weten waar je goed in bent, maar misschien is het nog wel beter om te weten waar je níet goed in bent. Het is namelijk niet raar dat je niet alles kunt en daarom mag je best aangeven als je weet dat je ergens hulp bij nodig hebt.

3. Mindfulness

Veel ziekenhuisdirecteuren gaven in het onderzoek aan dat mindfulness hen helpt om te kalmeren. Het vertraagt je hartslag en verlaagt je spanningsniveau. Hierdoor heb je meer tijd en kun je beter nadenken over een oplossing. Bovendien zorgt mindfulness voor een betere focus en beter geheugen.

4. In een ander verplaatsen

Voorkom conflicten op de werkvloer door goed met elkaar te overleggen en jezelf tijdens het gesprek in de ander te verplaatsen. Door de situatie ook vanuit zijn of haar perspectief te bekijken, kun je diegene veel beter begrijpen en komen jullie sneller samen tot een oplossing. En dat zorgt natuurlijk voor minder stress.

Dr Rutger: “Te veel stress? Pas op voor een burn-out”:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women's Health. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden