Weights Beeld Getty Images
WeightsBeeld Getty Images

Waarom elke vrouw boven de 40 jaar krachttraining zou moeten doen

Iedereen wil graag fit ouder worden. En dat kan ook, maar daar moet je wel wat voor doen, zoals krachttraining. In eerste instantie zweren veel vrouwen dit af, maar de voordelen blijken de nadelen te overtreffen.

De cijfers liegen er niet om: inactieve volwassenen verliezen elke tien jaar 3 tot 8% spiermassa. En na de overgang komen vrouwen ook nog eens elk jaar meer dan een halve kilo aan. Krachttraining is dus júist voor 40+ers verstandig. Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat krachttraining vooral veel gunstig effecten heeft, met name als je wat ouder bent.

Beter beschermd tegen botbreuken

Sport is niet alleen belangrijk voor de fysieke fitheid, maar ook voor het algemeen welzijn. Naarmate je ouder wordt, krijg je last van twee dingen: de mineraaldichtheid van de botten neemt af en daarnaast verlies je spierweefsel. Krachttraining verhoogt de botdichtheid, waardoor met name oudere mensen bij een val beter beschermd zijn tegen botbreuken.

Volgens Harvard Medical School wordt ook het rustmetabolisme hoger, dat wil zeggen: je spieren hebben zelfs als ze niets doen simpelweg meer energie nodig om zichzelf in stand te houden dan vetweefsel. Krachttraining zorgt tot twaalf uur na de inspanning voor een verhoogde stofwisseling. Met andere woorden: wie ’s avonds na een bezoek aan de sportschool op de bank ligt te netflixen, verbrandt meer calorieën dan diegenen die níet sporten.

Verkleinde kans suikerziekte

Bovendien kun je je buikvet door middel van krachttraining verminderen. En minder buikvet betekent minder vet rond de organen. Hierdoor wordt de kans op suikerziekte ook kleiner. Tijdens krachttraining zet je lichaam glycogeen om in suiker, wat je spieren hard nodig hebben op dat moment. Na de training is er geen glycogeenvoorraad meer, waardoor je lichaam vet gaat inzetten voor brandstof. Dit proces zorgt ervoor dat er minder kans is op diabetes. De toename van de insulinegevoeligheid maakt dat die glucose sneller naar de spieren kan gaan. Mensen die al diabetes hebben en krachtoefeningen doen, houden bovendien hun bloedsuikerwaarden beter onder controle.

Multitasken 2.0: spieren trainen tijdens het tandenpoetsen

Bron: Health Harvard, Freundin.de.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden