null Beeld

Waarom gezond perfectionisme helemaal niet bestaat

Je hoort mensen vast wel eens grappend zeggen dat ze niet perfectionistisch zijn, maar gewoon last hebben van een beetje gezond perfectionisme. Maar wist je dat een dergelijke vorm van alles perfect willen doen eigenlijk helemaal niet bestaat? Dít is waarom.

Anne-Flore Muller

Er bestaan 3 soorten perfectionisme. Libelle zet ze voor je op een rij.

Zelfgericht perfectionisme

De eerste en meest voorkomende soort van perfectionisme is zelfgericht perfectionisme. Bij deze vorm is de persoon in kwestie heel erg op zichzelf gefocust en wil hij of zij alles perfect doen. Van perfect werk leveren, tot de perfecte vriend of vriendin zijn en een perfect huis hebben... Bij zelfgericht perfectionisme ben je vooral heel erg op jezelf gericht, en maak je je minder druk om of ánderen je perfect vinden - of niet. Je stelt dan ook hele hoge eisen aan jezelf, waar je vrijwel nooit aan kunt voldoen.

Perfectionisme gericht op de buitenwereld

Het kan ook juist andersom zijn, en dan spreken we over perfectionisme gericht op anderen. In dit geval ben je juist heel erg bezig met hoe perfect ánderen zijn. Je bent in dit geval niet bezig met jezelf, maar stelt voornamelijk onrealistisch hoge eisen aan anderen. Je verwacht dus dat iedereen in jouw omgeving aan jouw (veel te hoge) standaard voldoet.

Sociaal perfectionisme

De laatste variant is sociaal voorgeschreven. Ben jij juist continu bezig met de verwachting van anderen? Dan val je in deze categorie. Hierbij wil je persoon altijd goedkeuring van anderen krijgen, door aan hun verwachtingspatroon te voldoen. Dat verwachtingspatroon bestaat echter helemaal niet, maar heb je zelf bedacht. Hierdoor gaat het om - wederom - te hoge eisen die niet realistisch zijn.

Niet gezond

Het moge duidelijk zijn; perfectionisme is uitputtend. Een gezonde variant ervan bestaat dan ook helemaal niet. Natuurlijk is het goed om jezelf te blijven uitdagen om het beste uit jezelf te halen - zowel op werk als sociaal vlak. Maar zodra je te veel bezig bent met wat anderen denken of jezelf uitput door aan een te hoge standaard te willen voldoen, is het tijd om korte metten te maken met jouw perfectionisme. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een psycholoog of coach in de arm te nemen.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Womens' Health. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden