null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Waarom je juist ’s avonds na het eten een rondje moet gaan wandelen

Dat wandelen goed is voor je fysieke en mentale gesteldheid is al uit meerdere onderzoek gebleken. Maar elk tijdstip van wandelen heeft zo ook weer zijn voordelen. Een rondje na het eten kan bijvoorbeeld pieken in de bloedsuiker verminderen.

In Spanje is el paseo al tijden iets wat veel families doen: 's avonds een wandeling maken met familie of vrienden. Dat blijkt niet alleen heel gezellig, maar ook heel goed te zijn voor de gezondheid.

Wandelen voor een betere bloedsuikerspiegel

Volgens een nieuw onderzoek van de Amerikaanse National Library of Medicine National Institutes of Health blijkt dat een stevige wandeling van minstens 20 minuten na een avondmaaltijd kan helpen om pieken in de bloedsuiker te verminderen. Daarnaast kan een avondwandeling ook zorgen voor een betere spijsvertering, gezondheid van het hart en een goede bloeddruk.

Gezondheidsvoordelen van wandelen na het eten

In het onderzoek werden bij de mensen met diabetes type 2 die na het eten bewogen verschillende gezondheidsvoordelen gezien. Bijvoorbeeld een lagere piek in de bloedsuiker en een stabielere bloedsuikerspiegel tot wel 12 uur na de maaltijd. Daarnaast hadden de wandelaars ook 12% minder risico op brandend maagzuur na het eten.Veel chronische ziektes, zoals leverziektes, zouden volgens de onderzoekers kunnen verbeteren door na het eten te gaan wandelen.

BEKIJK OOK: Zin in een wandeling? Dít zijn de vijf mooiste bossen in Nederland:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Prima.co.uk. Beeld: Getty

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden