null Beeld

Water en genieten in het Zuiderzeemuseum

Met twee exposities herinnert het Zuiderzeemuseum aan de watersnoodramp van 1916. Water betekent niet alleen gevaar, maar vooral ook heel veel plezier, zoals we dat in het Zuiderzeemuseum tot en met 23 oktober zien in de expositie 'Wild van water'.

Online redactie Libelle

Wat opvalt in deze expositie is vooral voldoende ruimte om elk werk tot zijn recht te laten komen. Zo kun je in alle rust volop genieten van elk van de in totaal 150 tentoongestelde schilderijen, foto’s en video’s over plezier beleven op en met water.

Poëzie

Een van de drie onderdelen van de expositie Wild van water betreft poëzie. Het gaat hier vooral om sfeervolle beelden met lange schaduwen. Gezelligheid, emotie, romantiek, avondrood. Het werk Twa Famkes van Marijke Sjollema toont twee kinderen in de weidsheid van het water. Ik besef hoe overweldigend de wereld voor een kind is. Hoe klein het zich daarin voelt. Maar ook hoe dicht een kind nog om zich heen kijkt. Later bij het groter worden verruimt de blik. Konden we als volwassenen nog maar kijken zoals een kind.

null Beeld

Hollandse nuchterheid.

De nuchterheid van het onderdeel 'Hollandse nuchterheid' zie ik vooral in Volendam-zwembad Slobbeland uit de serie 18 gezichten op het IJsselmeer van Francois Hendrickx. Zwemmen lukt hier niet. Het zwembad krijgt een onderhoudsbeurt. In de bij de expositie behorende catalogus ‘’Wild van Water: de kunst van genieten’’ van Maartje van den Heuvel lees ik de gedachte van Hendrickx. “Een landschap waarin het verhaal van de menselijke aanwezigheid te vinden is, is vaak een huislijke plek. Waar je al kijkend niets anders kan verzuchten dan: “Nee hè.” En met dat laatste vertolkt de schilder precies mijn eigen gedachte. Liever kijk ik naar het doek Polder het Grootslag van een anonieme schilder. Als in een stripverhaal geeft het een indruk van het toenmalige leven. Zo zie je mensen picknicken op het veld. Een paartje vrijen. En mensen werken. Op de achtergrond zie je Enkhuizen. Bij het doek behoort het gedicht d’ Enkhuyzer angelaer.

null Beeld

Sensatie

Tenslotte komen we bij het onderdeel ‘sensatie’. Hierbij gaat het vooral om ideeën. Zo zoemde Gerco de Ruyter naar het voorbeeld van Google Earth in op sporen op het ijs, Google Earth gaf ook Maaike Vergouwe en Daan Zuiderwijk inspiratie.

Op hun woonboot voerden zij de Vecht af met hoog aan de mast hun fototoestel. Hierdoor kregen de foto's - evenals bij de oude landschapsschilderijen - een hoog gezichtspunt. Daardoor lijkt het landschap onder de horizon te versmelten. Door je vinger over het doek te verplaatsen zie je steeds een ander deel van de Vecht. Sensatie zie ik vooral in de foto Kitesurfers op de Noordzee bij Bergen van Harry Roekens. Staande op de golven van de zee maakt hij zijn foto's van heel dichtbij. Je moet er maar de moed voor hebben om zo je eigen kracht te meten met die van water en wind. Terwijl het Binnenmuseum het plezier met water toont zie je in het buitenmuseum het gevaar van water en hoe je ertegen te beschermen tijdens de expositie ‘’overspoeld’’.

- Dit bericht is geschreven door onze regioreporter Marianne Visser van Klaarwater. Beeld: Harry Roekens, Madelon Dielen, François Hendrickx

Bewaren

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden