null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wéér te laat naar bed… Pas op, want ‘slaap uitstelgedrag’ kent vervelende gevolgen

We maken ons er allemaal weleens schuldig aan: terwijl we al láng naar bed zouden moeten gaan, zitten we nog steeds op de bank door Facebook te scrollen. Experts noemen het 'slaap uitstelgedrag', een gewoonte die sinds de pandemie een opmars heeft gemaakt.

Anne-Flore MullerGetty Images

Deze ogenschijnlijke onschuldige gewoonte kan grote gevolgen voor je gezondheid hebben, meldt CNN.

Tijd voor jezelf

Na een lange werkdag, of deze nou vanuit huis was of niet, is het niet gek dat je ook nog wat tijd voor jezelf wilt. Op je gemakje een tijdschrift lezen, een serie kijken en/of eindelijk je vriend(in) terugbellen; deze dingen zijn een mooie manier om van de werkmodus in de ontspanning te raken.

Slaap uitstelgedrag

Niets mis mee, zou je denken. Dat klopt, mits deze tijd voor jezelf niet uit de hand loopt. Dokter Rajkumar Dasgupta, assistent-professor klinische geneeskunde aan de Universiteit van Californië, legt uit dat dit voornamelijk onder mensen met een druk werkleven gezien wordt. "Mensen die overwerkt zijn, gaan vaak te laat naar bed. Zij stellen naar bed gaan te lang uit, zodat ze meer tijd voor zichzelf hebben", legt hij uit.

Stress verminderen?

"Laat opblijven, gedachteloos scrollen op je telefoon of naar de televisie kijken, kan iemands poging zijn om stress te verminderen", verklaart Vaile Wright, senior directeur van gezondheidszorginnovatie American Psychological Association. Maar volgens haar werkt dat alleen maar averechts. "We weten dat dit onze stress juist verhoogt in plaats van vermindert", zegt ze.

Verminderde productiviteit

Door de opmars van Covid-19 is de grens tussen werk en privé flink vervaagd, en dat speelt volgens haar een grote rol in het 'slaap uitstelgedrag'. "Enkele veelvoorkomende gevolgen hiervan zijn een verminderde productiviteit en een stijging van het stresshormoon cortisol", stelt dokter Dasgupta. Als je aanzienlijk later naar bed gaat en rond je gebruikelijke tijd wakker wordt, loop je volgens Dasgupta het risico een flink slaaptekort op te bouwen.

Op tijd naar bed

Het is niet gek dat je in deze tijd moeilijker slaapt, meer afleiding zoekt op je telefoon en dus ook later naar bed gaat. Maar je kunt er wel wat aan doen om niet langer slachtoffer te worden van dit slaap uitstelgedrag. Hoe? Door bijvoorbeeld vanaf een gezette tijd geen electronica meer te gebruiken, maar te lezen of een bad te nemen. Zet desnoods een wekker als geheugensteuntje. "Dit bereidt je mentaal en fysiek voor op een goede nachtrust, en voorkomt dat je eindeloos blijft scrollen", aldus Dasgupta.

Slecht geslapen? Met dit make-up trucje van visagist Carmen zie je er toch uitgeslapen uit

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: CNN. Beeld: Getty Images.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden