null Beeld

Wil of kun je niet naar de sportschool? Deze rugoefeningen doe je gewoon thuis

Momenteel zijn er een hoop mensen vanuit huis aan het werk. Daar komt ook nog eens bij dat sommige sportscholen dicht zijn of dat mensen zich niet prettig voelen om buiten de deur te sporten. Deze 5 rugoefeningen kun je vanuit huis doen.

Ismay Gijsen

Het gevaar met vanuit huis werken en weinig sporten, is dat het slecht is voor je rug. Je beweegt onbewust een stuk minder dan op werk. Misschien moet je wel een stukje van het station naar kantoor lopen of moet je dagelijks 2 trappen op. Met deze 5 rugoefeningen zorg je toch nog voor een beetje beweging.

Planken

Voor deze oefening kun je het beste gebruikmaken van een yogamatje. Plaats je ellebogen en tenen op het matje. Strek de rest van je lichaam uit en houd het zo recht als een plank. Probeer dit minimaal 10 seconden vol te houden en herhaal de oefening 4 keer. Het is met name goed voor je core: je spieren rondom je buik, rug en bekken.

Squats

Ga staan en plaats je handen en voeten op schouderbreedte. Buig door je knieën, kantel je bovenlichaam naar voren en strek je handen voor je uit. Het is hierbij belangrijk dat je rug recht blijft. Ga vervolgens weer rechtop staan en span je billen stevig aan. Doe dit 10 keer en herhaal vervolgens 3 keer. Dit is niet alleen goed voor je bilspieren en rug. Je traint ook gelijk je hamstrings, kuiten en bovenbeenspieren.

Zonnegroet

De zonnegroet is een yogapose die onder andere goed is voor je rug, de bloedsomloop en ademhaling. Hij bestaat uit 10 stappen die je ongeveer 5 keer kunt herhalen. De foto hieronder laat de stappen zien je moet volgen. Namasté!

Brugoefening

Ga op je rug liggen, til je billen omhoog, buig je knieën en zet je voeten iets uit elkaar. Houd deze positie zo'n 10 seconden vast en span je bil- en rugspieren aan. Herhaal de oefening ongeveer 15 keer. Wil je jezelf uitdagen? Til dan 1 been omhoog. Dit is goed voor je billen, rug en benen.

Superman

Ga op een yogamatje liggen en strek je armen en benen. Hef je linkerarm en je rechterbeen op. Houd dit even aan en wissel van kant. Probeer dit 5 keer te herhalen per zijde. Is dit te lastig voor je? Ga dan op je knieën zitten. Dit is net als de plank goed voor je core.

Carlos Lens laat zien hoe je met een volle wasmand je rugspieren traint:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trainerz. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden